UONP028 Healthcare Psychology in Midwifery

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2024
Extent and Intensity
10/20/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Renáta Kohutová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Thu 24. 10. 8:05–13:00 C311, 13:55–17:10 C311
  • Timetable of Seminar Groups:
UONP028/A: Thu 31. 10. 8:05–13:00 C311, Thu 7. 11. 9:45–11:20 C312, Thu 14. 11. 8:05–13:00 C312, Thu 21. 11. 8:05–13:00 C311, R. Kohutová
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický celek a navazuje na poznatky z obecné a sociální psychologie. Podrobně se zaměřuje na poznatky, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného. Stresový management postihuje zvládání psychické zátěže a stresu u pomáhajících profesí, problematiku psychosociální pomoci, posttraumatickou stresovou reakci a psychologickou první pomoc při katastrofách a neštěstích.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Student umí definovat, co je podstatou onemocnění z pohledu psychologického. Umí vysvětlit vztah mezi somatopsychickým a psychosomatickým onemocněním. Umí vysvětlit význam zdravotnické psychologie v ošetřovatelství. Umí vysvětlit změny v duševní rovnováze v souvislosti se změněným zdravotním stavem. Umí charakterizovat zásady produktivního a neproduktivního chování porodní asistentky.
Odborné dovednosti: Student umí využít psychologické poznatky v každodenním kontaktu s klienty/pacienty a podnikat kroky k zachování vlastní emočně-psychické stability.
Obecná způsobilost: Student umí definovat předpoklady k výkonu zdravotnické profese, problematiku nemoci a její důsledky pro psychickou stránku nemocného. Student dokáže samostatně rozhodnout a vhodně zvolit správný přístup k těhotné ženě, k rodinným příslušníkům, kolegům.
Kompetence: Student je schopen ve svém profesním rámci zvládnout náročné situace v péči o nemocné, handicapované a umírající.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do zdravotnické psychologie. Osobnostní předpoklady k výkonu zdravotnického povolání. 2. Adaptační mechanismy, poruchy adaptace 3. Psychologická problematika hospitalizace, profesionální deformace. 4. Vztahy mezi ženou a ošetřujícím personálem. Vztah pacient – zdravotník- rodina. 5. Psychologie bolesti, strachu, úzkosti a deprese. 6. Psychický stres, syndrom vyhoření a civilizační choroby, prevence stresu. 7. Psychologický přístup k ženám s onkologickým onemocněním. 8. Psychologický přístup k ženám s interním onemocněním. 9. Psychologický přístup k ženám s chirurgickým onemocněním a pacientům po transplantaci. 10. Autoplastický obraz nemoci. Subjektivní prožívání nemoci. 11. Produktivní a neproduktivní chování porodní asistentky. 12. Psychologický přístup k ženě v těhotenství, při porodu a v šestinedělí. 13. Psychohygiena zdravotnického pracovníka. Osobnost psychoterapeuta, psychoterapeutický rozhovor. 14. Duševní krize, psychologická první pomoc a intervence v krizi. Kvalita života.
Literature
    required literature
  • VYMĚTAL, J. Lékařská psychologie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-740-X. info
  • HALUZÍKOVÁ, Jana. Psychologie ve zdravotnictví. Distanční studijní opora. Opava: Slezská univerzita, 2021, 148 pp. info
  • ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie. Praha. Grada, 2017. 2. dopl.vyd. ISBN 978-80-271-0155-9. info
    recommended literature
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-774-4. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie nemoci. Praha: Grada, 2002. ISBN 80-247-0179-0. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Péče o duševní zdraví. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. [cit. 2012]. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/course/
  • GURKOVÁ, Elen. Kvalita života. Praha: Grada, 2011, 224 pp. info
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky na cvičení (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2024/UONP028