USPQK036 Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2024
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Andrea Silberová
Rozvrh
Pá 11. 10. 13:05–15:30 C209, Pá 29. 11. 13:05–18:00 C303
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K) && ROCNIK(2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků se sluchovým postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností v závislosti na doporučených podpůrných opatřeních. Pozornost bude věnována vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje komunikačních strategií, čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat cíle diagnostiky v souvislosti s individualizací přístupu ve vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedicko-surdopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků se sluchovým postižením
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka se sluchovým postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením na proces a styly učení, adaptabilitu, flexibilitu
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti z důvodu sluchového postižení zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí charakterizovat obtíže, specifické projevy u jednotlivých druhů sluchových vad
- student umí charakterizovat metody a postupy speciálněpedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě/škole zřízené pro žáky se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a schopností žáka v oblasti znakového jazyka, orální i psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedicko-surdopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se sluchovým postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
- student umí samostatně aplikovat surdopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit psychologické aspekty ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením s reflexí na druhy sluchového postižení
Osnova
  • 1. Diagnostika sluchových vad v České republice a její srovnání s diagnostikou zahraniční (vybrané testy)
  • 2. Oslabení sluchového vnímání a poruch sluchu v kontextu diagnostických metod, dopad na jazykové roviny řeči
  • 3. Vývoj dětí se sluchovým postižením a jejich diagnostika
  • 4. Dynamická diagnostika a její vliv na procesy učení u žáků se sluchovým postižením
  • 5. Obecné a speciální metody logopedicko-surdopedické diagnostiky, teoretická východiska
  • 6. Kompenzace sluchových vad, včasná intervence, programy pro rozvoj jazykových schopností žáků se sluchovým postižením
  • 7. Narušená komunikační schopnost z důvodu sluchového postižení a školní úspěšnost/neúspěšnost
  • 8. Rozbor diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 9. Specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
  • 10. Dopady sluchového postižení na vzdělávání
  • 11. Psychologické aspekty vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha. Septima. 2002.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: portál, 2012. ISBN 978-80-262-0084-0.
  • HUDÁKOVÁ, A. a kolektiv. Ve světě sluchového postižení. Federace rodičů a přátel sluchově postižených‐středisko rané péče TAMTAM pro rodiny dětí se sluchovým postižením. Praha, 2005. ISBN 80‐86792‐27‐7.
  • GÜNTHER, K. B. Bilingvální vzdělávání neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT, 2000.
  • KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. 2012. Audiológia. 1. vyd. Praha; Bratislava: Grada Publishing. 360 s. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komunikace sluchově postižených. Vyd. 2. Praha: Karolinum, 2002, 303 s. ISBN 80-246-0329-2.
  • LANGER J.; SOURALOVÁ, E. 2013. Výchova a vzdělávání osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého. ISBN 978-80-244-3701-9.
  • LOVE, R., J., WEBB, W., G. 2009. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. 1. vyd. Praha: Portál, 372 s. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • MUKNŠNÁBLOVÁ M. Péče o dítě s postižením sluchu. Grada. 1. vydání. Praha. 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
  • POTMĚŠIL, M. Sluchově postižení a sebereflexe. 1. vydání. Karolinum, Praha. 2007, s. 10. ISBN 9788024613000
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Univerzita Palackého v Olomouci. Olomouc 2012. ISBN: 978-80-244-3310-3.
  • POUTHAS, V., JOUEN, F. 2000. Psychologie novorozence. 1. vyd. Praha: Grada Publishing. 285 s. ISBN 80-7169-960-8.
  • PROCHÁZKOVÁ, V., VYSUČEK, P. Jak komunikovat s neslyšícím klientem. 1. vydání. Vzdělávací institut ochrany dětí v Praze. 2007, s. 5. ISBN 978‐80‐86991‐18‐4.
  • SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení: učební text pro studenty speciální pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80–7435-098-6.
  • SOURALOVÁ, E. Manuál základních postupů jednání při kontaktu s osobami se sluchovým postižením. 1. vydání. Univerzita Palackého v Olomouci, 2007. s. 7. ISBN 978‐80‐224‐1630‐4.
  • STRNADOVÁ, V. Komunikace neslyšících – odezírání. 1. vydání. Technická univerzita. Brno, 1996. ISBN 8070831871.
  • SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 2. vyd. Praha: Septima, s. r. o., 2005. 151 s. ISBN 80-7216-214-4.
  • ŠLAPÁK, I., JANEČEK, D., LAVIČKA, L. 2009. Základy otorinolaryngologie a foniatrie pro studenty speciální pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita. ISSN 1802- 128X.
  • ŠEDIVÁ, Z. 2006. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. 1. vyd. Praha: Septima. 62 s. ISBN 80-7216-232-2.
  • ŠTĚRBOVÁ, D. a kol. Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. Olomouc: Univerzita. Palackého v Olomouci, 2006. 103 s. ISBN 80-244-1433-3.
  • VÁGNEROVÁ, M. LISÁ, L. Vývojová psychologie. Dětství a dospívání, Praha: Karolinum3. vydání. 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
    doporučená literatura
  • KABÁTOVÁ, Zuzana; PROFANT, Milan a kol. Audiológia. Vyd. 1. Bratislava: Grada Publishing, a.s. 360 s. 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KRAHULCOVÁ, Beáta. Komplexní komunikační systémy těžce sluchově postižených. Vyd. 1. Praha:Karolinum, 1996. ISBN 80-7184-239-7
  • POTMĚŠIL, Miloň a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244.3310-3.
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. Olomouc: PedF UP, 2002. ISBN 80-244-0433-8.
  • TARCSIOVÁ, Darina. Komunikačný systém sluchovo postihnutých a spôsoby prekonávania ich komunikačnej bariéry. Bratislava: Sapientia, 2005. ISBN 80-969112-7-9. + články v časopisech Speciální pedagogika a Gong
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Yveta. Komunikační strategie v inkluzivním vzdělávání. Distanční studijní text. FVP Opava. 2023.
    neurčeno
  • HRUBÝ, Josef. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 2. díl. Praha: FRPSP a Septima, 1998, ISBN 80-7216-075-3.
  • JANOTOVÁ, Naděžda. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • HORÁKOVÁ, Radka. Surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • LECHTA, Viktor a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-88824-18-4.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ, Eva. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 1. Praha, Portál. 191 s. 2002. ISBN 80-7178-572-5.
  • LECHTA, Viktor a ŠKODOVÁ Eva. Terapie narušené komunikační schopnosti. Vyd. 1. Praha. Portál. 386 s. 2005. ISBN 80-7178-961-5.
  • LECHTA, Viktor a kol. E-kniha Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: portál, 2012, 440 stran. Katalogové číslo: 160446. SOURALOVÁ, Eva. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
Metody hodnocení
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2024/USPQK036