USPQK036 Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická

Fakulta veřejných politik v Opavě
akreditace zima
Rozsah
9/0/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Cíle předmětu
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků se sluchovým postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností v závislosti na doporučených podpůrných opatřeních. Pozornost bude věnována vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje komunikačních strategií, čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat cíle diagnostiky v souvislosti s individualizací přístupu ve vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedicko-surdopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků se sluchovým postižením
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka se sluchovým postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením na proces a styly učení, adaptabilitu, flexibilitu
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti z důvodu sluchového postižení zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí charakterizovat obtíže, specifické projevy u jednotlivých druhů sluchových vad
- student umí charakterizovat metody a postupy speciálněpedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě/škole zřízené pro žáky se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a schopností žáka v oblasti znakového jazyka, orální i psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedicko-surdopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se sluchovým postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
- student umí samostatně aplikovat surdopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit psychologické aspekty ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením s reflexí na druhy sluchového postižení
Osnova
  • 1. Diagnostika sluchových vad v České republice a její srovnání s diagnostikou zahraniční (vybrané testy)
  • 2. Oslabení sluchového vnímání a poruch sluchu v kontextu diagnostických metod, dopad na jazykové roviny řeči
  • 3. Vývoj dětí se sluchovým postižením a jejich diagnostika
  • 4. Dynamická diagnostika a její vliv na procesy učení u žáků se sluchovým postižením
  • 5. Obecné a speciální metody logopedicko-surdopedické diagnostiky, teoretická východiska
  • 6. Kompenzace sluchových vad, včasná intervence, programy pro rozvoj jazykových schopností žáků se sluchovým postižením
  • 7. Narušená komunikační schopnost z důvodu sluchového postižení a školní úspěšnost/neúspěšnost
  • 8. Rozbor diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 9. Specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
  • 10. Dopady sluchového postižení na vzdělávání
  • 11. Psychologické aspekty vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • 12. Repetitorium učiva
Literatura
    povinná literatura
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
    doporučená literatura
  • DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Komunikační a simulační techniky surdopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9678-3.
  • LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
  • TARCSIOVÁ, D. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: IRIS, 2019. ISBN 978-80-82000-40-8.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    neurčeno
  • JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1.
  • LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
  • ROBERTSON, L. Literacy and Deafness: Listening and Spoken Language. San Diego: Plural Publishing, Inc., 2014. ISBN 978-1-59-756557-8.
  • SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má připraven e-learningový kurz v IS SU a založen tým v MS Teams, které slouží rovněž jako další možný nástroj komunikace s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2024.