USPQK016 Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
6/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je rozšíření poznatků a dovedností v oblasti poradenství (v rámci platné legislativy a rozsahu nabízených služeb), diagnostiky (psychologické i speciálně-pedagogické) a edukačních postupech zaměřených na zmírnění, eliminaci nebo kompenzaci potíží souvisejících se specifickými poruchami učení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student popíše projevy jednotlivých typů specifických poruch učení a jejich vliv na edukační proces žáka
- student definuje služby pedagogicko-psychologické poradny určené žákům se specifickými poruchami učení
- student popíše služby poskytované žákům se specifickými poruchami učení školním poradenským pracovištěm a spolupráci v multidisciplinárním týmu ve škole
Odborné dovednosti:
- student zvládá analyzovat rizikové projevy žáků v oblasti gramotnostních dovedností
- student dokáže navrhnout vhodná opatření vztahující se k obecným podmínkám vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení v běžných třídách
- student dokáže realizovat intervenční programy pro účely rozvoje dílčích způsobilostí čtenářské a matematické gramotnosti
Obecné způsobilosti:
- student je schopen přiměřeně reflektovat speciální vzdělávací potřeby žáků se zvýšeným rizikem v oblasti osvojování čtené a psané podoby řeči
- student je schopen navázat spolupráci s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci žáků se specifickými poruchami učení
- student je schopen vyhledávat nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích programů
Syllabus (in Czech)
  • 1. Specifické poruchy učení – základní terminologie
  • 2. Historie a etiologie specifických poruch učení
  • 3. Porucha pozornosti s hyperaktivitou a její vliv na vzdělávání
  • 4. Předškolní věk a dílčí funkce
  • 5. Komplexní diagnostika žáků v riziku vzniku specifických poruch učení
  • 6. Edukace žáků se specifickými poruchami učení – vzdělávací dráha, strategie podpory žáků se specifickými poruchami učení ve vzdělávání, faktory ovlivňující edukaci žáků se specifickými poruchami učení
  • 7. Legislativní normy upravující vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení
  • 8. Poradenské služby ve škole a školském poradenském zařízení, doporučení vs. zpráva z poradny, plán pedagogické podpory vs. individuální vzdělávací plán
  • 9. Zásady speciálněpedagogické intervence a stimulace dílčích funkcí v praxi základních škol
  • 10. Dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie a dyspraxie – kompenzační postupy
  • 11. Výuka cizích jazyků u žáků se specifickými poruchami učení
  • 12. Počítačové a intervenční programy pro žáky se specifickými poruchami učení
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • JANDERKOVÁ, D., KENDÍKOVÁ, J., KLÉGROVÁ, J., STRNADOVÁ, I., SWIERKOSZOVÁ, J., ŽENATOVÁ, Z. SPU a ADHD. Praha: Raabe, 2016. ISBN 978-80-7496-215-8.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Katalog podpůrných opatření: dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu specifických poruch učení a chování. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5714-7.
  • MICHALOVÁ, Z. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
    recommended literature
  • BABTIE, P., EMERSON, J. Dítě s dyskalkulií ve škole. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1304-8.
  • BLAŽKOVÁ, R. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8673-9.
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. Zvládáme specifické poruchy učení: dyslexie, dysortografie, dysgrafie. Brno: Edika, 2019. ISBN 978-80-266-1400-5.
  • KUCHARSKÁ, A., POKORNÁ, D., MRÁZKOVÁ, J. a kol. Třístupňový model péče (3MP) ve školách zapojených v projektu RAMPS-VIP III. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014.
  • ZELINKOVÁ, O. Dyspraxie: vývojová porucha pohybové koordinace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1266-9.
    not specified
  • AKHUTINA, T. V., PYLAEVA, N. M. Overcoming Learning Disabilities: A Vygotskian-Lurian Neuropsychological Approach. Cambridge: Cambridge University Press, 2015. ISBN 978-1-107-53165-9.
  • DOSTALOVÁ, E., VIKTORIN, J. Přístupy a strategie ve vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základních školách hlavního vzdělávacího proudu. Opava: Slezská univerzita, 2020. ISBN 978-80-7510-422-9.
  • FRANKOVÁ, A. Prístupy k inkluzívnemu vzdelávaniu žiakov s vývinovými poruchami učenia z pohľadu učiteľov v spolupráci s externými poradenskými subjektmi a rodičmi v Slovenskej republike. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7558-0.
  • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování: (využitelné pro základní i střední školy). Praha: D + H, 2017. ISBN 978-80-87295-25-0.
  • KREJČOVÁ, L., HLADÍKOVÁ, Z. Český jazyk a cizí jazyky: žáci se specifickými poruchami učení na 2. stupni ZŠ. Praha: DYS-centrum, 2017. ISBN 978-80-87581-10-0.
  • VIKTORIN, J. Poradenství a intervence u žáků se specifickými poruchami učení. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Zpracování kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení vycházející z vlastní zkušenosti nebo praxe studenta, příp. dle zadání vyučujícího. Aktivní účast na semináři (vyžadována 80 % docházka). Účast na písemném testu je podmíněna zpracováním kazuistiky žáka se specifickými poruchami učení. K úspěšnému absolvování testu musí student dosáhnout alespoň 70 %.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.