USPQP007 Speciálně pedagogická diagnostika a poradenství

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení zásad komplexní a zaměřené speciálněpedagogické diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí a žáků, vycházejících z aktuálního stavu poznatků vědecké disciplíny. Důraz bude kladen na postupy, nástroje a metody, které mají prokazatelný přínos pro diagnosticko-intervenční péči ve vzdělávání žáků a slouží k zjištění vzdělávacích potřeb žáka a uzpůsobení postupů práce s ním, a to ve školním i domácím prostředí. Pozornost bude věnována poradenství pedagogům a rodičům při realizaci podpůrných opatření.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí vysvětlit procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů ve vzdělávání (inkluzivním, speciálním)
- student umí charakterizovat cíle a metody speciálněpedagogické diagnostiky
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka
- student umí charakterizovat metody a principy pedagogické a speciálněpedagogické diagnostiky
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student umí vysvětlit význam psychodiagnostiky v kontextu uplatňování individualizace ve vzdělávání
Odborné dovednosti:
- student umí uplatnit metodické a koordinační dovednosti při tvorbě systému speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství
- student umí realizovat proces speciálněpedagogické diagnostiky pro účely optimalizace vzdělávání
- student umí koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby na škole
- student umí iniciovat depistážní a diagnostické činnosti zaměřené na žáky se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogům se zaměřeném na individualizované přístupy k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí analyzovat výsledky speciálněpedagogické diagnostiky a navrhnout metody a formy práce se žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí poskytnout instruktáže k využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí participovat na tvorbě školních vzdělávacích programů a podmínek k podpůrným opatřením (individuálních vzdělávacích plánů, plánů pedagogické podpory)
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole
- student umí navrhovat speciálněpedagogické nápravné, edukační, reedukační a kompenzační činnosti
- student umí aplikovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Obecné způsobilosti:
- student umí přiměřeně reflektovat speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti osobnostního a sociálního vývoje
- student umí spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti osobnostního a sociálního vývoje
- student umí samostatně získávat další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciálněpedagogická diagnostika, teoretická východiska, repetitorium
  • 2. Zařazení žáků se speciálně vzdělávacími potřebami do speciálněpedagogické péče
  • 3. Metody a formy speciálněpedagogické diagnostiky
  • 4. Diagnostika speciálních vzdělávacích potřeb žáka (anamnestické údaje, speciálněpedagogická diagnostika předpokladů pro čtení, psaní, počítání, předpokladů rozvoje gramotnosti, analýza získaných údajů a jejich vyhodnocení)
  • 5. Proces speciálněpedagogické diagnostiky (etapy, průběh)
  • 6. Poradenské činnosti při realizaci podpůrných opatření a průběžné vyhodnocování účinnosti poskytování podpůrných opatření
  • 7. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga ve školském poradenském zařízení
  • 8. Standardní diagnostické a poradenské činnosti ve školském poradenském zařízení
  • 9. Diagnostické kompetence speciálního pedagoga ve školním poradenském pracovišti
  • 10. Spolupráce při zápisu do 1. ročníku základního vzdělávání
  • 11. Vyhledávání žáků s rizikem vzniku speciálních vzdělávacích potřeb stanovení vhodného preventivního nebo intervenčního programu
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství 2. Praha: Univerzita Karlova, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
  • KNOTOVÁ, D. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4502-2.
  • MERTIN, V., KREJČOVÁ, L. Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Praha: Wolters Kluwer Česká republika, 2012. ISBN 978-80-7357-679-0.
  • PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-157-7.
  • VÍTKOVÁ, M. Otázky speciálně pedagogického poradenství: základy, teorie, praxe. Brno: MSD, 2004. ISBN 80-86633-23-3.
    recommended literature
  • DITTRICH, P. Pedagogicko-psychologická diagnostika. Jinočany: H & H, 1993. ISBN 80-85467-06-2.
  • GAVORA, P. Akí sú moji žiaci?: pedagogická diagnostika žiaka. Nitra: Enigma, 2011. ISBN 978-80-89132-91-1.
  • GRAY, M., WEBB, S. A. Social Work Theories and Methods. London: SAGE Publications Ltd, 2013. ISBN 978-1-4462-0860-1.
  • MALACH, J., SIKOROVÁ, Z. Pedagogická diagnostika a profese učitele. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-653-9.
  • RÁDLOVÁ, E. Speciálně pedagogická diagnostika. Ostrava: Montanex, 2004. ISBN 80-7225-114-7.
  • STARÝ, K., LAUFKOVÁ, V. a kol. Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1001-6.
    not specified
  • MATOUŠEK, O. ed. Dítě traumatizované v blízkých vztazích. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1242-3.
  • ŘÍČAN, P., KREJČÍŘOVÁ, D. a kol. Dětská klinická psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1049-8.
  • ŠVANCAROVÁ, D., KUCHARSKÁ, A. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: DYS-centrum Praha, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.
  • VAŠEK, Š. Špeciálnopedagogická diagnostika. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1995. ISBN 80-08-02056-3.
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace referátu k vybrané oblasti speciálněpedagogické diagnostiky je podmínkou přihlášení ke zkoušce. Kombinovaná zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024, Summer 2025.