USPQP008 Metodologie speciálně pedagogického výzkumu

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout základní orientaci v logice vědecké práce s přihlédnutím ke specifikům výzkumu v oblasti speciální pedagogiky. Studenti získají poznatky, které využijí jednak pro přípravu a tvorbu diplomové práce, a pak také pro orientaci v odborné literatuře a aktuálních výzkumných poznatcích v oboru. V rámci předmětu se seznámí s logikou kvalitativního i kvantitativního výzkumu, včetně ukázek jejich aplikací v konkrétních výzkumných projektech. Naučí se plánovat postup vlastního výzkumu, formulovat výzkumné problémy, otázky a hypotézy, operacionalizovat koncepty prostřednictvím pozorovatelných ukazatelů, volit a realizovat vhodnou strategii sběru a analýzy dat. Osvojí si řadu pojmů, klíčových pro metodologii v sociálních vědách – reprezentativita, reliabilita, validita.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základech metodologie, zejména v terminologii, výzkumných metodách, technikách a možnostech zpracování výzkumu
- student vysvětlí rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním výzkumem
Odborné dovednosti:
- student analyzuje výzkumný proces v teoretických a praktických kontextech
- student rozpozná vhodnost použití výzkumných strategií
- student zvládá aplikovat zásady operacionalizace výzkumných cílů
- student zvládá tvorbu a ověřování hypotéz
Obecné způsobilosti:
- student umí samostatně aplikovat zásady vědecké metodologie
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vědecká metoda. Věda jako způsob poznávání světa. Sociální versus přírodní vědy. Korelace, kauzalita, experiment
  • 2. Výzkumný problém. Výzkumné otázky. Výběr tématu pro výzkum. Formulace otázky pro výzkum. Výběr výzkumné strategie. Hlavní rozdíly mezi kvantitativním a kvalitativním přístupem
  • 3. Logika kvantitativního výzkumu. Kauzalita. Od teorie k praxi
  • 4. Hypotéza (teoretická a pracovní), proměnná, koncept, operacionalizace, měření, indikátory
  • 5. Základní kvantitativní metody. Dotazník jako jeden z nástrojů sběru dat. Způsob sestavení dotazníku. Problém návratnosti, validity a reliability výzkumu
  • 6. Sekundární analýza. Populace, vzorek, reprezentativita
  • 7. Logika kvalitativního výzkumu. Indukce, generování hypotéz. Hlavní charakteristiky kvalitativního výzkumu a jeho srovnání s kvantitativním. Důvody volby kvalitativního přístupu
  • 8. Základní tradice kvalitativního výzkumu. Případová studie, etnografie, zakotvená teorie. Zdroje kvalitativních dat
  • 9. Sběr dat v kvalitativním výzkumu. Podrobněji k technice rozhovoru a pozorování. Zásady práce v terénu, terénní poznámky, vztah s informanty
  • 10. Kvalitativní analýza dat. Induktivní logika „tvorby“ a analýzy dat. Výstup z kvalitativního výzkumu. Etické aspekty výzkumu
  • 11. Práce s literaturou. Databáze, rešerše, zdroje
  • 12. Způsob psaní odborného textu. Podoba dobře napsaného výzkumného projektu. Dělání profesionální vědy
Literature
    required literature
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • HENDL, J., REMR, J. Metody výzkumu a evaluace. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1192-1.
  • CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
  • NOVOTNÁ, H., ŠPAČEK, O., ŠŤOVÍČKOVÁ JANTULOVÁ, M. (eds.). Metody výzkumu ve společenských vědách. Praha: Univerzita Karlova, 2019. ISBN 978-80-7571-025-3.
  • PUNCH, K. F. Základy kvantitativního šetření. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-381-9.
  • ŠVAŘÍČEK, R., ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
    recommended literature
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1966-8.
  • OCHRANA, F. Metodologie sociálních věd. Praha: Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4968-9.
  • PUNCH, K. F. Úspěšný návrh výzkumu. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0980-5.
  • REICHEL, J. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-3006-6.
  • SKUTIL, M. a kol. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-778-7.
  • TROUSIL, M., JAŠÍKOVÁ, V. Úvod do tvorby odborných prací. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-542-4.
    not specified
  • EGER, L., EGEROVÁ, D. Základy metodologie výzkumu. Plzeň: Západočeská univerzita, 2017. ISBN 978-80-261-0735-4.
  • CHRÁSKA, M., KOČVAROVÁ, I. Kvantitativní metody sběru dat v pedagogických výzkumech. Zlín: Univerzita Tomáše Bati, 2015. ISBN 978-80-7454-553-5.
  • KAUFMANN, J.-C. Chápající rozhovor. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-033-9.
  • KRČ, M. Metodologie vědecké práce. Brno: Petr Brázda, 2019. ISBN 978-80-87387-65-8.
  • ŘIHÁČEK, T., ČERMÁK, I., HYTYCH, R. a kol. Kvalitativní analýza textů: čtyři přístupy. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6382-2.
  • SILVERMAN, D. Interpreting qualitative data. Los Angeles: Sage, 2020. ISBN 978-1-5264-6724-9.
  • VIKTORIN, J. Metodologie speciálně pedagogického výzkumu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Zpracování výzkumného projektu (rozsah 5 stran A4). Odevzdání zpracovaného návrhu plánu výzkumu je podmínkou přihlášení k písemnému testu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024.