USPQP027 Edukace dětí a žáků s mentálním postižením a PAS2

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation summer
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti edukace dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení a poruchami autistického spektra se zaměřením na edukační a intervenční procesy.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat dítě, žáka se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, kombinací postižení, poruchami autistického spektra a specifika související s těmito postiženími v rámci edukační a intervenční reality
- student umí pracovat s legislativními normami týkající se školské problematiky, sociální politiky, koordinované rehabilitace týkající se této skupiny dětí a žáků
- student umí popsat specifika vzdělávání dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student dokáže popsat systém poradenských služeb pro děti a žáky s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student zná základní didaktické, intervenční a terapeutické přístupy používané v edukačním procesu u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
Odborné znalosti specifické:
- student umí charakterizovat metody a formy výuky pro vzdělávání žáků s mentálním postižením vycházející z nových poznatků vědy
Odborné dovednosti:
- student umí definovat speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí vyhodnotit strategii vzdělávání dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí analyzovat edukační proces pro cílovou skupinu dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra
- student umí u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra aplikovat speciální metody a formy práce v rámci doporučení podpůrných opatření a jejich využití v edukačním procesu
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat psychopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků vzdělávaných v základní škole speciální
- student umí poskytovat specializovanou péči osobám s mentálním postižením a poruchami autistického spektra vybranými rehabilitačními metodami ve spolupráci a v návaznosti na jiné obory
Obecné způsobilosti:
- student je schopen samostatně aplikovat postupy v edukačním procesu dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra s ohledem na jejich individuální možnosti
- student je schopen samostatně aplikovat strategie vedoucí k řešení problémového chování a problémových situací u dětí a žáků s těžšími stupni mentálního postižení, kombinací postižení, poruchami autistického spektra v edukačním procesu
- student je schopen charakterizovat metody a formy výuky pro tuto skupinu dětí a žáků vycházející z nových poznatků vědy
- student je schopen samostatně formulovat a prezentovat dosažené edukační výsledky a případně je reflektovat do své pedagogické praxe
Syllabus (in Czech)
  • 1. Teorie edukace žáků s mentálním postižením, terminologická východiska. Osobnost žáka se středně těžkým, s těžkým a hlubokým mentálním postižením
  • 2. Symptomatické poruchy řeči, alternativní a augmentativní systémy komunikace využívané u dětí a žáků s mentálním postižením z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 3. Systém vzdělávání, přípravný stupeň, základní škola speciální, střední a celoživotní vzdělávání. Možnosti pracovního uplatnění
  • 4. Poradenské služby pro žáky s mentálním postižením, poruchami autistického spektra a souběžným postižením více vadami. Komunikace v poradenství
  • 5. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 6. Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na žáka se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 7. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Diagnostické domény pro žáky s poruchou autistického spektra. Podpůrná opatření pro žáky s mentálním postižením
  • 8. Didaktické zásady, didaktické metody, specifické metody práce, vyučovací formy používané při edukaci na základní škole speciální. Struktura přípravy učitele na vyučovací blok. Specifické didaktické pomůcky používané na základní škole speciální
  • 9. Souběžné postižení více vadami. Etiologie, formy, diagnostika z pohledu poradenského speciálního pedagoga
  • 10. Žák s poruchou autistického spektra, etiologie, formy, diagnostika v rámci poradenského zařízení, specifika edukace
  • 11. Terapie používané v rámci poradenských služeb dětí a žáků v rámci poradenského zařízení, specifika edukace
  • 12. Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků se středně těžkým, těžkým a hlubokým mentálním postižením, poruchou autistického spektra a souběžným postižením více vadami
Literature
    required literature
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace: vzdělání, výchova, sociální péče. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-889-0.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie: teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    recommended literature
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BAZALOVÁ, B. Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-5930-6.
  • BAZALOVÁ, B. Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-2620-693-4.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-475-5.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-2107-689-1.
    not specified
  • ADAMUS, P., VANČOVÁ, A., LŐFFLEROVÁ, M. Poruchy autistického spektra v kontextu aktuálních interdisciplinárních poznatků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-957-8.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • LACEY, P., ASHDOWN, R., JONES, P., LAWSON, H., PIPE, M. The Routledge Companion to Severe, Profound and Multiple Learning Difficulties. New York, NY: Routledge, 2015. ISBN 978-0-415-70998-9.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • BARTOŇOVÁ, M. Mentální postižení a PAS 2. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na edukační realitu nebo diagnostický proces vybraného žáka s těžším stupněm mentálního postižení, kombinací postižení nebo poruchou autistického spektra. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou přihlášení k ústní zkoušce. Ústní zkouška.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2024.