USPQK002 Školní pedagogika

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je zejména odpovídajícím způsobem konkretizovat znalosti obecné pedagogiky, umožnit lépe pochopit složitost samostatného pojmu výchova a předat studentům základní povědomí z vybraných témat školní pedagogiky s důrazem na nutnost individualizovaného a současně celostního přístupu při působení na jedince nebo skupinu. Dalším záměrem je vybavit studenty řadou praktických dovedností, které jim umožní úspěšně zvládnout i náročné výchovně vzdělávací situace. Předmět reaguje na nové poznatky pedagogických, psychologických a didaktických výzkumů o školním vyučování a učení a pokouší se je integrovat a zhodnotit pro školní praxi. Posláním předmětu je iniciovat, podporovat a rozvíjet profesní vidění, vědění a jednání budoucích speciálních pedagogů.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základní odborné terminologii školní pedagogiky
- student formuluje učební úlohy různé kognitivní náročnosti
Odborné dovednosti:
- student aplikuje základní odbornou terminologii školní pedagogiky na popis, analýzu, interpretaci a zhodnocení školy jako instituce a organizace, vybraných kurikulárních dokumentů a vybraných výukových situací
- student charakterizuje edukační prostředí školy, popíše a vysvětlí kurikulární procesy
Obecné způsobilosti:
- student charakterizuje kritéria kvality výuky a zdůvodní jejich důležitost pro každodenní práci učitele
- student naplánuje a s využitím sebereflexe zhodnotí vyučovací hodinu (zdůvodnění, relevance učiva, cíle, obsahy, metody, hodnocení a alterace)
Syllabus (in Czech)
  • 1. Škola jako významná výchovně vzdělávací instituce. Cíle a funkce školy
  • 2. Školská a vzdělávací soustava v České republice. Druhy školských zařízení a školských služeb v ČR. Vzdělávací soustava (systém)
  • 3. Reformní snahy na počátku minulého století v českém prostředí. České reformní školy
  • 4. Kázeň a školní řád
  • 5. Školní vzdělávací program. Klíčové kompetence žáků na ZŠ a SŠ. Průřezová témata
  • 6. Management školy a systém vnitřních vzdělávacích a výchovných subjektů (systém současného školního poradenství, role výchovného poradce, školního metodika prevence a třídního učitele)
  • 7. Edukační subjekty ve školním prostředí – pedagogičtí pracovníci. Kompetence učitele. Sociální aspekty pedagogické profese. Předpoklady pro výkon učitelské profese
  • 8. Edukační subjekty ve školním prostředí – žáci. Klima školy a klima třídy
  • 9. Výchova mimo vyučování. Vymezení pojmu volný čas. Školská zařízení pro výchovu mimo vyučování. Další vybrané instituce pro volný čas dětí a mládeže
  • 10. Sociální a pedagogická komunikace
  • 11. Charakteristika rodiny a její význam v procesu výchovy a vzdělávání. Funkce rodiny. Terminologie související s pojmem rodina
  • 12. Komunikace mezi školu a rodinou. Prostředky vzájemné komunikace
Literature
    required literature
  • DVOŘÁKOVÁ, M., KOLÁŘ, Z., TVRZOVÁ, I., VÁŇOVÁ, R. Základní učebnice pedagogiky. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5039-2.
  • GADUŠOVÁ, Z. a kol. Nástroje hodnotenia kompetencií učiteľa. Praha: Verbum, 2019. ISBN 978-80-87800-53-9
  • JANÍK, T. Vše pro výchovu: lekce z pedagogiky. Brno: Masarykova univerzita, 2021. ISBN 978-80-210-9768-1.
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
  • PRŮCHA, J., WALTEROVÁ, E., MAREŠ, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0403-9.
  • ŠAFRÁNKOVÁ, D. Pedagogika. Praha: Grada Publishing, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
    recommended literature
  • BENDL, S. a kol. Vychovatelství: učebnice teoretických základů oboru. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4248-9.
  • INGRAM, J., ELLIOTT, V. F. Research methods for classroom discourse. London: Bloomsbury Academic, 2020. ISBN 978-1-350-07266-4.
  • JANÍKOVÁ, M. Základy školní pedagogiky. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-183-6.
  • STÁREK, L. Vybrané aspekty ovlivňující edukační proces dítěte. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2021. ISBN 978-80-7452-203-1.
  • TŮMA, J. Pedagogika volného času. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu Palestra, spol. s r.o., 2018. ISBN 978-80-87723-43-2.
  • VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. (eds.). Pedagogika pro učitele. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
    not specified
  • DVOŘÁČEK, J. Základy pedagogiky. Praha: Oeconomica, 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • KOHOUT, K. Obecná pedagogika. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2018. ISBN 978-80-7452-137-9.
  • LACA, S. Sociálna pedagogika. Praha: Pražská vysoká škola psychosociálních studií, 2019. ISBN 978-80-906237-3-6.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika: vyučovací proces, učivo a jeho výběr, metody, organizační formy vyučování. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1821-7.
  • TROJAN, V. Pedagogický proces a jeho řízení. Praha: Univerzita Karlova, 2012. ISBN 978-80-7290-543-0.
  • ZORMANOVÁ, L. Moderní aspekty v pedagogice. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5980-1.
  • JANIŠ, K. Školní pedagogika. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Ústní zkouška. Předpokladem k vykonání ústní zkoušky je písemné vypracování korespondenčního úkolu ze studijní opory.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.