USPQK003 Obecná didaktika

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětuje uvedení studenta do pedagogické disciplíny vymezené jako teorie vzdělávání a vyučování. Obecná didaktika se zabývá problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko – historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování a učením.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné didaktiky
- student zvládne s pochopením základní pedagogicko-didaktickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat získané odborné vědomosti pro práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilost:
- student se dokáže samostatně připravit na přímou výuku, a to za pomoci uplatnění všech základních didaktických nástrojů
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení pojmu didaktika. Didaktika jako vědecká disciplína.
  • 2. Vybrané vzdělávací koncepce z historie.
  • 3. Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta.
  • 4. Základní pedagogické obsahové dokumenty.
  • 5. Didaktické zásady, jejich přehled a stručná a charakteristika.
  • 6. Organizační formy výuky, přehled jednotlivých organizačních forem a jejich uplatnění v praxi.
  • 7. Výukové metody. Aktivizační výukové metody.
  • 8. Učební úlohy ve výuce. Taxonomie učebních úloh.
  • 9. Učebnice. Práce s textem. Práce s metodickými, pracovními a informačními listy.
  • 10. Hodnocení vědomostí žáků. Testy. Vybrané nástroje didaktické evaluace.
  • 11. Materiální a didaktické prostředky. Využití ICT ve školní praxi.
  • 12. Základní přístupy k přípravě učitele na výuku.
Literature
    required literature
  • ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-3450-7.
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika – vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7436-224-9.
  • MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-77-2.
  • OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-0-244-5141-1.
  • ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. S praktickými ukázkami. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
    recommended literature
  • KAWECKA, N. S. Working in class. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
  • JANIŠ, K. st., LOUDOVÁ, I. Obecná didaktika (vybraná témata). Ústí nad Orlicí: OFTIS. 2016. ISBN 978-80-7405-383-2.
  • SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019. ISBN 978-80-271-2154-7.
  • VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-
  • ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
    not specified
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
  • KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
  • NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290- 649-9.
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978- 80-247-4590-9.
  • JANIŠ, K. Obecná didaktika. n E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Předpokladem přihlášení k ústní zkoušce je odevzdání vypracovaného korespondenčního úkolu, který je součástí e-learningového kurzu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.