USPQK035 Edukace dětí a žáků s poruchami sluchu

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu rozšiřuje a prohlubuje základní teoretická východiska v souladu s aktuálním stavem poznatků vědecké disciplíny speciální pedagogika. Důraz bude kladen na oblasti logopedicko-surdopedické intervence u dětí, žáků a studentů se sluchovým postižením na podkladě vady sluchu pro účely stanovení podpůrných opatření. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje komunikačních kompetencí žáků v kontextu vzdělávacího kurikula inkluzivního vzdělávání a speciálního vzdělávání. Pozornost bude zaměřena na posilování komunikačních kompetencí v kontextu prevence školní neúspěšnosti a motivace k celoživotnímu učení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí objasnit základní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním vzdělávacím potřebám žáků se sluchovým postižením
- student umí objasnit zákonitosti vzdělávání, výchovy a celkového rozvoje žáků se sluchovým postižením, včetně dopadu na jejich budoucí profesní orientaci
- student umí charakterizovat obtíže žáků se sluchovým postižením zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, obtíže zdravotní, psychické nebo emoční)
- student umí vysvětlit psychologické aspekty metod a forem výuky, metod hodnocení (patologie adaptace na školní prostředí)
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení jedinců se sluchovým postižením, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá učení a výuka žáků se sluchovým postižením
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti znakového jazyka, orální řeči a psané formy řeči, podílet se na jejich vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků se sluchovým postižením v závislosti na zvolení komunikačního kódu
Odborné dovednosti:
- student umí spolupracovat při úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby
- student umí participovat na vytváření dokumentů v rámci podpůrných opatření pro žáky se sluchovým postižením (plánů pedagogické podpory, individuálních vzdělávacích plánů)
- student umí poskytovat nejnáročnější speciálněpedagogické služby (speciálněpedagogická diagnostika, tvorba a uplatňování nových speciálněpedagogických metod) pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole s důrazem na podporu rozvoje komunikačních kompetencí žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních a didaktických materiálů pro žáky se sluchovým postižením
- student umí navrhovat program rozvoje osobnosti dítěte se sluchovým postižením s důrazem na poznávací schopnosti a specifické dovednosti, u nichž se predikuje úspěšnost v rámci dynamické diagnostiky
- student umí plánovat, zpracovávat a vyhodnocovat programy inkluze dětí a mládeže se sluchovým postižením
Odborné dovednosti specifické:
- student je schopen samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy v rámci specializace logoped/surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením a se symptomatickými poruchami řeči, popřípadě se žáky hluchoslepými
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků se sluchovým postižením
Syllabus (in Czech)
  • 1. Terminologické vymezení základních pojmů v surdopedii s návazností na speciálněpedagogickou disciplínu logopedii
  • 2. Komunikace a její význam společenský, komunikace jedinců se sluchovým postižením, psychologické aspekty
  • 3. Vývoj řeči u jedince se sluchovým postižením. Komunikační rozdíly
  • 4. Logopedická intervence u jedinců se sluchovým postižením napříč věkovými kategoriemi
  • 5. Přehled komunikačních systémů jedinců se sluchovým postižením a jejich volba jako vhodného komunikačního kódu u jedinců se sluchovým postižením pro vzdělávání
  • 6. Žák se sluchovým postižením ve vzdělávání v současných vzdělávacích institucích. Zvláštnosti, rozdíly, úskalí
  • 7. Vzdělávání žáků se sluchovým postižením v kontextu kurikulárních dokumentů
  • 8. Profesní kompetence speciálního pedagoga v rámci specializace logoped/surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
  • 9. Identita osob se sluchovým postižením, jazyková a kulturní menšina Neslyšících, význam znakového jazyka
  • 10. Intervenční logopedicko-surdopedické postupy a programy pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikačních kompetencí u žáků se sluchovým postižením
  • 11. Specifika podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • 12. Využití kompenzačních pomůcek k ulehčení komunikačních schopností v rámci socializace žáků se sluchovým postižením při výchovně-vzdělávacím procesu. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace u žáků se sluchovým postižením
Literature
    required literature
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
  • JUNGWIRTHOVÁ, I. Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0944-7.
  • MUNKŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5034-7.
  • NOVÁKOVÁ, I., BARVÍKOVÁ, J. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4517-5.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
    recommended literature
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I., DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Metodika práce s třídním kolektivem v inkluzivní třídě se zaměřením na žáky se sluchovým postižením: metodická příručka. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-6643-4.
  • DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Komunikační a simulační techniky surdopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9678-3.
  • LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové vnímání dětí raného věku s postižením sluchu: funkční hodnocení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8130-7.
    not specified
  • KABÁTOVÁ, Z., PROFANT, M. a kol. Audiológia. Bratislava: Grada Publishing, 2012. ISBN 978-80-247-4173-4.
  • KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1.
  • LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
  • LECHTA, V. ed. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • TARCSIOVÁ, D. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: IRIS, 2019. ISBN 978-80-82000-40-8.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Edukace dětí a žáků s poruchami sluchu. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace referátu na téma Podpora rozvoje jazykových a řečových dovedností v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou zápisu k zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.