USPQK036 Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
9/0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb dětí/žáků se sluchovým postižením, vytýčení hlavních problémů žáka, stanovení plánu pedagogické podpory a rozsahu intervenčních činností v závislosti na doporučených podpůrných opatřeních. Pozornost bude věnována vybraným diagnostickým metodám, které lze uplatnit v rámci speciálněpedagogické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením. Důraz bude kladen na diagnostiku předpokladů rozvoje komunikačních strategií, čtenářské gramotnosti, analýzu získaných údajů a jejich vyhodnocení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat cíle diagnostiky v souvislosti s individualizací přístupu ve vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
- student umí vyjmenovat metody a principy logopedicko-surdopedické diagnostiky při vzdělávacích problémech žáků se sluchovým postižením
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka se sluchovým postižením
- student umí objasnit specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáka se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit dopad narušené komunikační schopnosti u žáka se sluchovým postižením na proces a styly učení, adaptabilitu, flexibilitu
- student umí charakterizovat obtíže žáků vyplývající z narušené komunikační schopnosti z důvodu sluchového postižení zasahujících do vyučovacího procesu
- student umí charakterizovat obtíže, specifické projevy u jednotlivých druhů sluchových vad
- student umí charakterizovat metody a postupy speciálněpedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání u žáků se sluchovým postižením
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické a psychologické diagnostiky u žáků se sluchovým postižením pro účely stanovení podpůrných opatření a zpracování návrhů na vzdělávání žáka ve třídě/škole zřízené pro žáky se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit význam logopedicko-surdopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a schopností žáka v oblasti znakového jazyka, orální i psané řeči a podílet se na vyhodnocování
Odborné dovednosti:
- student umí poskytovat speciálněpedagogickou diagnostiku logopedicko-surdopedickou a uplatňovat nové speciálněpedagogické metody pro navazující intervence ve školním prostředí
- student umí připravit a průběžně se podílet na úpravě podmínek pro vzdělávání žáků se sluchovým postižením
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogických pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků se sluchovým postižením
- student umí navrhnout metody a formy práce se žáky se sluchovým postižením a propagovat jejich zavádění do výuky
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona v rámci specializace surdoped se zaměřením na práci se žáky se sluchovým postižením
- student umí samostatně aplikovat surdopedické metodiky stimulace, edukace, reedukace, kompenzace u žáků se sluchovým postižením
- student umí vysvětlit psychologické aspekty ve vzdělávání žáků se sluchovým postižením s reflexí na druhy sluchového postižení
Syllabus (in Czech)
  • 1. Diagnostika sluchových vad v České republice a její srovnání s diagnostikou zahraniční (vybrané testy)
  • 2. Oslabení sluchového vnímání a poruch sluchu v kontextu diagnostických metod, dopad na jazykové roviny řeči
  • 3. Vývoj dětí se sluchovým postižením a jejich diagnostika
  • 4. Dynamická diagnostika a její vliv na procesy učení u žáků se sluchovým postižením
  • 5. Obecné a speciální metody logopedicko-surdopedické diagnostiky, teoretická východiska
  • 6. Kompenzace sluchových vad, včasná intervence, programy pro rozvoj jazykových schopností žáků se sluchovým postižením
  • 7. Narušená komunikační schopnost z důvodu sluchového postižení a školní úspěšnost/neúspěšnost
  • 8. Rozbor diagnostických závěrů pro účely podpůrných opatření (plán pedagogické podpory, individuální vzdělávací plán)
  • 9. Specifika vzdělávání žáka se sluchovým postižením
  • 10. Dopady sluchového postižení na vzdělávání
  • 11. Psychologické aspekty vzdělávání žáků se sluchovým postižením
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • BARVÍKOVÁ, J. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení a oslabení sluchového vnímání: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5710-9.
  • HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-225-3.
  • HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. ISBN 987-80-262–0084-0.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-801-5.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y., PAPAJOVÁ, K., VOLNÁ, P. Sluchová percepce: poznatky teorie a praxe. Opava: Slezská univerzita, 2022. ISBN 978-80-7510-490-8.
    recommended literature
  • DOLEŽALOVÁ, L., HORÁKOVÁ, R. Komunikační a simulační techniky surdopedické. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9678-3.
  • LANGER, J. Komunikace osob se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2013. ISBN 978-80-244-3674-6.
  • POTMĚŠIL, M. a kol. Metodika práce se žákem se sluchovým postižením. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3310-3.
  • TARCSIOVÁ, D. Posunkový jazyk a vzdelávanie nepočujúcich. Bratislava: IRIS, 2019. ISBN 978-80-82000-40-8.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
    not specified
  • JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. ISBN 80-7216-82-6.
  • KOMORNÁ, M. Systém vzdělávání osob se sluchovým postižením v ČR a specifika vzdělávacích metod při výuce. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. ISBN 978-80-87218-18-1.
  • LANGER, J., SOURALOVÁ, E., HORÁKOVÁ, R. Taktilní znakový jazyk: manuál k výuce a studiu. Praha: o.s. LORM – Společnost pro hluchoslepé, 2010. ISBN 978-80-254-8457-9.
  • ROBERTSON, L. Literacy and Deafness: Listening and Spoken Language. San Diego: Plural Publishing, Inc., 2014. ISBN 978-1-59-756557-8.
  • SOURALOVÁ, E. Surdopedie II. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1008-7.
  • ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Speciálně pedagogická diagnostika surdopedická. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Aplikace diagnostického postupu vybraných dílčích způsobilostí komunikační kompetence dle pokynů vyučující. Kombinovaná zkouška (ústní/praktická).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.