USPQP001 Pedagogická a školní psychologie

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( N ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je aplikovat dosavadní poznatky z psychologie konkrétně do praxe školského prostředí a novými poznatky rozvíjet profesní připravenost na budoucí učitelskou profesi. Student v rámci výuky pochopí, jak současná pedagogická psychologie popisuje mechanismy učení, jeho zákonitosti, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá, přičemž je důraz kladen na možnost zkvalitnění těchto edukačních procesů pochopením souvislostí. Současně v rámci školní psychologie bude velká část pozornosti věnována prostředí školy, a to včetně emočních a behaviorálních problémů žáků, které zasahují do školního vzdělávacího procesu. Neoddělitelnou součástí předmětu bude role třídního učitele, školní a třídní klima, které jsou neodmyslitelnou podmínkou školní úspěšnosti a kvality vzdělávání.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student prokáže znalost teorie, předmětu i metodologie pedagogické psychologie
- student umí objasnit osobnost učitele, žáka i jejich vzájemné vztahy v procesu výchovy a vyučování dle aktuální typologie
- student rozpozná motivace, kreativitu i emoce žáka
- student se orientuje v psychologických aspektech školního hodnocení i v poruchách adaptace žáka na školní prostředí
Odborné dovednosti:
- student dokáže aplikovat některé metody a techniky pedagogické a školní psychologie v praxi
- student se orientuje v relevantní odborné literatuře včetně zahraničního zdroje
- student umí vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi
Obecné způsobilosti:
- student je schopen pozorovat a rozpoznat mechanismy fungování vztahů a interakcí mezi učitelem a žákem
- student umí vysvětlit praktické dopady osobnosti učitele i žáka na dynamiku výchovného procesu
- student dokáže aplikovat vybrané metody a techniky pedagogické psychologie
- student je schopen vysvětlit příčiny agresivního chování žáka ve školním prostředí
Syllabus (in Czech)
  • 1. Předmět pedagogické psychologie, definice oboru, místo mezi ostatními psychologickými disciplínami a vztah k jiným vědním oborům. Hlavní problémy, aktuální úkoly a význam pedagogické psychologie
  • 2. Metody pedagogické psychologie. Psychologické metody pro posuzování a hodnocení osobnosti žáka
  • 3. Proces učení – podstata, odlišné přístupy k jeho pojetí, determinující faktory. Obecné zákonitosti procesu učení, činitelé ovlivňující učení. Styly učení žáků
  • 4. Typologie žáka a učitele. Sebepojetí a sebeobraz žáka, možnosti rozvoje přiměřeného sebevědomí
  • 5. Interakce učitel – žák v edukačním procesu. Styl učitelova působení. Profesionální sebereflexe učitele
  • 6. Žák a motivace. Faktory ovlivňující motivaci k učení
  • 7. Žák a tvořivost. Předpoklady rozvoje kreativity
  • 8. Emoce v edukaci. Vliv emocí na průběh a výsledky učení. Negativní emoce v edukaci
  • 9. Vliv temperamentu (žáka i učitele) na vyučovací proces
  • 10. Psychologické aspekty školního hodnocení
  • 11. Otázka školní úspěšnosti. Poruchy adaptace žáka na školní prostředí. Školní zátěž z pohledu žáka i učitele
  • 12. Sociální klima školy a školní třídy (vymezení, terminologie, současné přístupy, metody měření, ovlivňování). Třídní učitel
Literature
    required literature
  • JEDLIČKA, R., KOŤA, J., SLAVÍK, J. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0586-1.
  • MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
  • MIKOVÁ, Š., STANG, J. Typologie osobnosti u dětí: využití ve výchově a vzdělávání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0874-7.
  • VACEK, P. Pedagogická psychologie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2017. ISBN 978-80-7435-684-1.
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývoj pozornosti a exekutivních funkcí. Praha: Raabe, 2020. ISBN 978-80-7496-441-1.
    recommended literature
  • EICHHORN, C. Učitel a práce se třídou. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-439-8.
  • HOLEČEK, V. Psychologie v učitelské praxi. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-3704-1.
  • PACHER, P. Pedagogická psychologie. Praha: University of Applied Management, 2017. ISBN 978-80-88186-13-7.
  • URBANOVSKÁ, E., ŠKOBRTAL, P. Sociální a pedagogická psychologie pro speciální pedagogy. Olomouc: Univerzita Palackého, 2012. ISBN 978-80-244-3065-2.
  • VASSALLO, S. Critical educational psychology. Baltimore, Maryland: Johns Hopkins University Press, 2017. ISBN 978-1-4214-2263-3.
    not specified
  • FONTANA, D. Psychologie ve školní praxi: příručka pro učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0741-2.
  • HELLER, D. Sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-680-2.
  • PÁVKOVÁ, J. Psychologie pro pedagogy: sociální a pedagogická psychologie. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290-676-5.
  • SVOBODA, J., JOCHMANNOVÁ, L. Krizové situace výchovy a výuky. Praha: Stanislav Juhaňák - Triton, 2015. ISBN 978-80-7387-935-8.
  • VÁGNEROVÁ, M. Poradenská psychologie pro pedagogy se zaměřením na problémy v chování: problémy v chování mohou mít různé příčiny i různá řešení. Liberec: Technická univerzita, 2011. ISBN 978-80-7372-763-5.
  • URBANOVSKÁ, E. Pedagogická a školní psychologie. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Student vstupuje do předmětu se základními znalostmi z obecné, vývojové a sociální psychologie a psychologie osobnosti na úrovni bakalářského studia. V průběhu výuky je aktivní, dokáže propojovat poznatky získávané v rámci praxí v diskuzích v seminářích. Úspěšné zvládnutí předmětu prokáže obhajobou projektu, jehož součástí bude teoretická rozprava nad zpracovaným vybraným tématem pedagogické a školní psychologie (včetně informací vybraného zahraničního zdroje), rozborem kazuistiky a návrhu řešení, které se bude opírat o současné poznatky. Ukončení ústní zkouškou.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023.