FVP:USPQP003 Obecná didaktika - Course Information
USPQP003 Obecná didaktika
Faculty of Public Policies in OpavaAccreditation winter
- Extent and Intensity
- 13/13/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (lecturer)
doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD. (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PaedDr. Vlasta Cabanová, PhD.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. - Prerequisites (in Czech)
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
- Course Enrolment Limitations
- The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
- Course objectives (in Czech)
- Cílem předmětuje uvedení studenta do pedagogické disciplíny vymezené jako teorie vzdělávání a vyučování. Obecná didaktika se zabývá problematikou vzdělávacích obsahů, které se jakožto výsledky společensko – historické zkušenosti lidstva stávají v procesu vyučování individuálním majetkem žáků. Zabývá se zároveň procesem, který charakterizuje činnosti učitele a žáků a v němž si žáci tento obsah osvojují, tedy vyučování a učením.
- Learning outcomes (in Czech)
- Odborné znalosti:
- student se orientuje v základních tématech obecné didaktiky
- student zvládne s pochopením základní pedagogicko-didaktickou terminologii
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat získané odborné vědomosti pro práci s kategorií dětí a mládeže
Obecné způsobilost:
- student se dokáže samostatně připravit na přímou výuku, a to za pomoci uplatnění všech základních didaktických nástrojů - Syllabus (in Czech)
- 1. Vymezení pojmu didaktika. Didaktika jako vědecká disciplína.
- 2. Vybrané vzdělávací koncepce z historie.
- 3. Didaktický systém J. A. Komenského a J. F. Herbarta.
- 4. Základní pedagogické obsahové dokumenty.
- 5. Didaktické zásady, jejich přehled a stručná a charakteristika.
- 6. Organizační formy výuky, přehled jednotlivých organizačních forem a jejich uplatnění v praxi.
- 7. Výukové metody. Aktivizační výukové metody.
- 8. Učební úlohy ve výuce. Taxonomie učebních úloh.
- 9. Učebnice. Práce s textem. Práce s metodickými, pracovními a informačními listy.
- 10. Hodnocení vědomostí žáků. Testy. Vybrané nástroje didaktické evaluace.
- 11. Materiální a didaktické prostředky. Využití ICT ve školní praxi.
- 12. Základní přístupy k přípravě učitele na výuku.
- Literature
- required literature
- ČAPEK, R. Moderní didaktika. Lexikon výukových a hodnotících metod. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-247-3450-7.
- JANIŠ, K. Obecná didaktika – vybraná témata. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. ISBN 978-80-7436-224-9.
- MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-77-2.
- OBST, O. Obecná didaktika. Olomouc: Univerzita Palackého, 2017. ISBN 978-0-244-5141-1.
- ZORMANOVÁ, L. Výukové metody v pedagogice. S praktickými ukázkami. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-4100-0.
- recommended literature
- KAWECKA, N. S. Working in class. Lanham, Maryland: Rowman & Littlefield Publishers, 2016. ISBN 978-14-7582-252-6.
- JANIŠ, K. st., LOUDOVÁ, I. Obecná didaktika (vybraná témata). Ústí nad Orlicí: OFTIS. 2016. ISBN 978-80-7405-383-2.
- SIEGLOVÁ, D. Konec školní nudy. Didaktické metody pro 21. století. Praha: Grada. 2019. ISBN 978-80-271-2154-7.
- VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-
- ZORMANOVÁ, L. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. ISBN 978-80-271-0051-4.
- not specified
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0983-6.
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6.
- NOVÁKOVÁ, J. Aktivizující metody výuky. Praha: Univerzita Karlova, 2014. ISBN 978-80-7290- 649-9.
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0404-6.
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Praha: Grada, 2017. ISBN 978- 80-247-4590-9.
- JANIŠ, K. Obecná didaktika. n E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
- Assessment methods (in Czech)
- Předpokladem přihlášení k ústní zkoušce je odevzdání vypracovaného korespondenčního úkolu, který je součástí e-learningového kurzu.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Accreditation winter, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/accreditationwinter/USPQP003