USPQP010 Speciální pedagogika předškolního a školního věku

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Předmět klade důraz na přiblížení všech zásadních aspektů, které se týkají kvality života dítěte s postižením v raném, předškolním a školním věku. Cílem je reflexe vývojových specifik daných věkových období a reálné posouzení jejich individuálních potřeb vzhledem ke vzdělávacím možnostem dětí, žáků a studentů.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student objasní principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student vysvětlí zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky
- student charakterizuje obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu
- student reprodukuje vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student charakterizuje aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlí změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student vysvětlí pojem speciální pedagogika
- student definuje předmět, cíle a metody speciální pedagogiky
- student uvede klasifikaci speciální pedagogiky
- student vysvětlí současné pojetí speciální pedagogiky se zaměřením na inkluzi
- student popíše Mezinárodní klasifikaci funkčních schopností, disability a zdraví (ICF)
Odborné dovednosti:
- student charakterizuje dítě se zdravotním postižením v raném věku
- student uvede úkoly rodiny s dítětem se zdravotním postižením v raném věku
- student uvede význam včasné diagnostiky a intervence pro dítě se zdravotním postižením
- student uvede vývoj dítěte v předškolním věku
- student charakterizuje úkoly mateřské školy vzhledem k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami
Odborné dovednosti specifické:
- student uvede deficity dílčích funkcí se zaměřením na oblasti zrakového, sluchového, hmatově pohybového vnímání a sociální a emocionální vývoj dítěte v předškolním věku
- student uvede příklady programů pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami pro posílení vybraných funkcí
- student charakterizuje vybrané druhy postižení a uvede jejich vliv na dítě a úkoly mateřské školy
- student charakterizuje deficity dílčích funkcí v předškolním věku
- student uvede vybrané programy pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole pro posílení vybraných funkcí
Syllabus (in Czech)
  • 1. Charakteristika a současné pojetí speciální pedagogiky
  • 2. Raná péče v zákoně o sociálních službách a rodina dítěte se zdravotním postižením
  • 3. Edukace dětí předškolního věku
  • 4. Předškolní vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
  • 5. Charakteristika vývoje dítěte a deficity dílčích funkcí
  • 6. Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami v základním vzdělávání, Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání
  • 7. Společné vzdělávání
  • 8. Pedagogicko-psychologické poradenské služby
  • 9. Základní škola speciální, Rámcový vzdělávací program pro obor vzdělání základní škola speciální
  • 10. Profesní orientace a předprofesní příprava žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
  • 11. Střední vzdělávání a střední odborné vzdělávání, praktická škola jednoletá a dvouletá
  • 12. Podporované zaměstnávání a možnosti pracovního uplatnění osob se zdravotním postižením
Literature
    required literature
  • BARTOŇOVÁ, M., PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. eds. Strategie ve vzdělávání žáků v základní škole speciální: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-256-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., SEDLÁČKOVÁ, A., VÍTKOVÁ, M. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy: teorie, výzkum a praxe. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9585-4.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Efektivní vyučování v heterogenní třídě se zřetelem na metody a učební strategie. Brno: Masarykova univerzita, 2020. ISBN 978-80-210-9584-7.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8757-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I., VÍTKOVÁ, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-237-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2013. ISBN 978-80-7315-243-7.
  • KLENKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Inkluzivní vzdělávání se zřetelem na věkové skupiny a druhy postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2011. ISBN 978-80-210-5731-9.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.
  • PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. et al. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7689-1.
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, M. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2018. ISBN 978-80-7315-266-6.
  • BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-6044-9.
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6515-4.
  • VÍTEK, J., VÍTKOVÁ, M. Teorie a praxe v edukaci, intervenci, terapii a psychosociální podpoře jedinců se zdravotním postižením se zaměřením na neurologická onemocnění. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-210-9.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0.
  • VÍTKOVÁ, M. Speciální pedagogika předškolního a školního věku a dospělých. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Podmínkou pro udělení zápočtu je odevzdání, prezentace a kladné ohodnocení seminární práce na téma: Případová studie zaměřená na dítě předškolního nebo školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami s prognostickým závěrem.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.