USPQP013 Odborná praxe III – průběžná

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
0/2/0. 8 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem druhé průběžné praxe je aplikace specializovaných teoretických znalostí biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka v rámci metodické a koordinační činnosti v oblasti speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství. Konkrétně je praxe zaměřená na aplikaci činností zaměřených na jedince a skupiny dětí a mládeže se zdravotním postižením a se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji. Dále se týká ověření komunikačních strategií a přístupů při spolupráci s rodiči/zákonnými zástupci osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální při aplikaci stimulačních, nápravných, reedukačních a kompenzačních činností. Jejím záměrem je odborně formovat speciálního pedagoga s cílem zvýšení jeho odborných praktických znalostí z terénu.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student se orientuje v rozsahu a obsahu speciálněpedagogických preventivních a poradenských služeb ve školství s důrazem na stupně podpůrných opatření
- student umí popsat fáze diagnostiky speciálních vzdělávacích potřeb žáka, metody a principy pedagogické a speciálněpedagogické diagnostiky zejména při vzdělávacích problémech žáků pro navazující intervence ve školním prostředí
- student zná procesní schémata řešení výchovných a studijních problémů v inkluzivním vzdělávání
- student zná obecné a inovativní metody a formy školního vyučování, didaktické zásady a možnosti využití informačních technologií ve vzdělávání
- student charakterizuje obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, tělesné a zdravotní obtíže žáků)
Odborné dovednosti:
- student je schopen aplikovat vybrané diagnostické nástroje za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student je schopen formulovat závěry speciálněpedagogické diagnostiky a prognózu
- student vytváří dílčí části programu sociální rehabilitace osob se zdravotním postižením
- student vytváří dílčí části programu pedagogické rehabilitace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
- student realizuje vybrané reedukační, kompenzační a rehabilitační činnosti speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
- student umí realizovat vzdělávání jednotlivce nebo skupiny podle předem připravených vlastních didaktických příprav
- student realizuje pod dozorem supervizora vzdělávání dětí a žáků s riziky nebo se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole
Obecné způsobilosti:
- student reflektuje zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívá reflexe jako nástroje profesního učení
- student se samostatně a odpovědně rozhoduje na základě rámcového zadání
- student konstruktivně spolupracuje při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky a svým supervizorem
- student umí shrnout názory ostatních členů týmu za účelem jejich aplikace
- student samostatně získává další odborné znalosti, dovednosti a obecné způsobilosti na základě praktické zkušenosti z této odborné praxe a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru
- student umí poskytnout připravenou specializovanou péči dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením speciálněpedagogickými metodami nebo rehabilitačními metodami ve spolupráci s ostatními odborníky
- student dokáže poskytovat podporu a speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům a studentům se speciálními vzdělávacími potřebami konkrétně se zdravotním postižením ve škole a v rodině
- student umí samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky
Syllabus (in Czech)
  • Zaměření a úkoly průběžné speciálněpedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání řízené praxe, která poskytují možnosti seznámit se s různými formami výchovné práce a prakticky aplikovat modifikované metody výuky a hodnocení za účelem dosažení výchovně vzdělávacích cílů s respektem k individuálním speciálním potřebám osob s postižením.
  • - Aplikace vybraných diagnostických nástrojů za účelem identifikace speciálních potřeb osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
  • - Formulace závěrů speciálněpedagogické diagnostiky
  • - Realizace vybraných reedukačních, kompenzačních a rehabilitačních činností speciálněpedagogickými metodami s uplatněním individualizovaných a individuálních přístupů
Literature
    required literature
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ, Z. Povolání: asistent pedagoga. Praha: Pasparta, 2021. ISBN 978-80-882-9097-1.
  • FONTANA, D. Sociální dovednosti v praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1197-6.
  • KAPLÁNEK, M. a kol. Volný čas a jeho význam ve výchově. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1250-8.
  • PILÁT, M. Komunitní plánování sociálních služeb v současné teorii a praxi. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0932-4.
    recommended literature
  • ADAMUS, P. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-661-4.
  • BRUMOVSKÁ, T., MÁLKOVÁ SEIDLOVÁ, G. Mentoring: výchova k profesionálnímu dobrovolnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-772-5.
  • KENDLÍKOVÁ, J. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2020. ISBN 978-80-88290-50-6.
  • MÜLLER, O. a kol. Terapie ve speciální pedagogice. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7.
    not specified
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • GRANT, D. That‘s the Way I Think: Dyslexia, dyspraxia, ADHD and dyscalculia explained. New York, NY: Routledge, 2017. ISBN 978-1-138-12622-0.
  • JANKŮ, K. Speciální pedagogika osob s mentálním postižením: vybraná základní témata. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-640-9.
  • MATOUŠEK, O. Sociální služby – legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0041-3.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
Assessment methods (in Czech)
Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se úvodního semináře k praxi. Student bude v rámci této průběžné praxe provádět asistentské práce na přiděleném pracovišti pod supervizí určeného pracovníka, přičemž vede pedagogický deník (portfolio). Portfolio obsahuje kromě obligatorních částí týkajících se charakteristiky zařízení a jeho popisu didaktické přípravy na skupinové a individuální činnosti (obsah a rozsah bude upřesněn vedoucím praxe).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: 24 hod. praxe.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.