USPQP029 Poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a PAS

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Petr Adamus, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Petr Adamus, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je vybavit studenty teoretickými znalostmi a praktickými dovednostmi v oblasti poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra se zaměřením na specifika tohoto poradenství na školním poradenském pracovišti a ve školském poradenském zařízení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí charakterizovat definici, formy, oblasti, cíle speciálněpedagogického poradenství, koncepce a jeho interdisciplinární charakter
- student umí používat rozhovor jako základní metodu poradenství, zná zásady a průběh poradenského rozhovoru
- student zní zásady a fáze poradenského procesu, členění poradenského procesu, charakteristiku fází poradenského procesu, návaznost a postupy uplatňované v jednotlivých fázích
- student umí popsat systém poradenství ve školství, personální obsazení, zaměření péče, legislativní normy, standardní činnosti
- student zná poradenské služby pro děti, žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
- student umí posoudit úlohu a formu poradenství v systému ucelené rehabilitace
- student zná strategie profesního poradenství, umí definovat roli kariérového poradce, obsah a metody intervence v rámci profesního poradenství
Odborné znalosti specifické:
- student umí objasnit metody a principy individuální speciálněpedagogické diagnostiky u žáků s mentálním postižením pro účely stanovení podpůrných opatření
Odborné dovednosti:
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince s mentálním postižením a oslabením kognitivního výkonu, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince s poruchou autistického spektra, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí definovat poradenství zaměřené na jedince se souběžným postižením více vadami, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostiku, intervenci
- student umí participovat na vytváření školních vzdělávacích programů, individuálních vzdělávacích plánů, plánu pedagogické podpory
- student umí uplatňovat vhodné způsoby komunikace při spolupráci se zákonnými zástupci dětí a žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické diagnostické postupy zaměřené na žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a zejména na žáky uvedené v § 16 odst. 9 Školského zákona se zaměřením na práci s žáky s mentálním postižením
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické metody a intervence u žáků s mentálním postižením
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
Obecné způsobilosti:
- student je schopen reflektovat zkušenosti z vlastní pedagogické praxe a cíleně využívat reflexe jako nástroje profesního učení
- student je schopen konstruktivně spolupracovat při řešení speciálněpedagogických problémů s dalšími odborníky v týmu
- student je schopen poskytovat speciálněpedagogické poradenství při řešení problémů ve vývoji a vzdělávání dětem, žákům s mentálním postižením a poruchami autistického spektra
- student je schopen samostatně formulovat a prezentovat dosažené výsledky, případně je reflektovat do své každodenní praxe
Syllabus (in Czech)
  • 1. Speciálněpedagogické poradenství, definice, formy, oblasti, cíle. Koncepce, interdisciplinární charakter, legislativní rámec, předepsaná dokumentace
  • 2. Zásady a fáze poradenského procesu, členění poradenského procesu, charakteristika fází poradenského procesu, jejich návaznost a postupy uplatňované v jednotlivých fázích
  • 3. Metody poradenské práce, základní členění - diagnostické a intervenční metody
  • 4. Vznik a vývoj poradenského systému v České republice. Systém poradenství ve školství, personální obsazení, zaměření péče, klientela, legislativní normy, standardní činnosti, právní forma
  • 5. Školní poradenské pracoviště, složení poradenského týmu, organizace činnosti, kompetence jednotlivých členů školního poradenského pracoviště.
  • 6. Osobnost poradce, kompetence, etický kodex, prevence syndromu vyhoření, význam supervize
  • 7. Rozhovor jako základní metoda poradenství - zásady a průběh poradenského rozhovoru, podmínky
  • 8. Úloha a forma poradenství v systému ucelené rehabilitace
  • 9. Profesní poradenství – role kariérového poradce, předprofesní poradenství, instituce poskytující profesní poradenství, obsah a metody intervence v rámci profesního poradenství
  • 10. Poradenství zaměřené na jedince s mentálním postižením a oslabením kognitivního výkonu: instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
  • 11. Poradenství zaměřené na jedince s poruchou autistického spektra, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
  • 12. Poradenství zaměřené na jedince se souběžným postižením více vadami, instituce poskytující poradenství od raného věku po dospělost, diagnostika, intervence
Literature
    required literature
  • BASLEROVÁ, P., MICHALÍK, J., FELCMANOVÁ, L. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání: obecná část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5717-8.
  • HANÁK, P. a kol. Diagnostika a edukace dětí a žáků s těžkým zdravotním postižením. Praha, IPPP ČR, 2005. ISBN 80-86856-10-0.
  • KUCHARSKÁ, A. a kol. Obligatorní diagnózy a obligatorní diagnostika ve speciálně pedagogických centrech. Praha: IPPP ČR, 2007. ISBN 978-80-86856-42-1.
  • THOROVÁ, K. Poruchy autistického spektra. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2021. ISBN 978-80-7320-290-3.
    recommended literature
  • ČERNÁ, M. a kol. Česká psychopedie: speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-246-3071-7.
  • KATZ, J. Resource Teachers: A Changing Role in the Three-Block Model of Universal Design for Learning. Winnipeg: Portage & Main Press, 2013. ISBN 978-1-55379-501-8.
  • VALENTA, M. a kol. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu mentálního postižení nebo oslabení kognitivního výkonu: dílčí část. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5715-4.
  • VALENTA, M., MICHALÍK, J., LEČBYCH, M. a kol. Mentální postižení. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0378-2.
  • VALENTOVÁ, L. a kol. Školní poradenství II. Praha: Univerzita Karlova, 2013. ISBN 978-80-7290-629-1.
    not specified
  • BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6515-4.
  • KULHÁNKOVÁ, R. Pedagogicko-psychologická problematika znevýhodněných žáků a možnosti intervence. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2010. ISBN 978-80-7414-321-2.
  • OPATŘILOVÁ, D. ed. Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2006. ISBN 80-210-3977-9.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5880-4.
  • OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence u dětí se zdravotním postižením v raném věku: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-240-6.
  • DOSTALOVÁ, E. Poradenství a intervence u dětí a žáků s mentálním postižením a PAS. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Příprava, realizace a prezentace projektu zaměřeného na zpracování poradenského a intervenčního procesu, který uskutečňuje speciální pedagog ve školním poradenském pracovišti nebo ve školském poradenské zařízení u vybraného žáka s mentálním postižením nebo poruchami autistického spektra v rámci inkluzivního nebo segregovaného vzdělávání. Prezentace zpracovaného projektu je podmínkou k udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2024.