USPQP030 Edukace dětí a žáků s narušenou komunikační schopností

Faculty of Public Policies in Opava
Accreditation winter
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Vladimíra Vanková (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(N) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
Course objectives (in Czech)
Obsah předmětu rozšiřuje a prohlubuje základní teoretická východiska v souladu s aktuálním stavem poznatků vědecké disciplíny. Důraz bude kladen na oblasti logopedické intervence u dětí, žáků a studentů s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči pro účely stanovení podpůrných opatření. Pozornost bude věnována podmínkám rozvoje komunikační kompetence žáků v kontextu vzdělávacího kurikula inkluzivního vzdělávání a speciálního vzdělávání. Pozornost bude věnována posilování komunikační kompetence v kontextu prevence školní neúspěšnosti a motivace k celoživotnímu učení.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- student umí objasnit principy modifikace obecných metod ve výchově a vzdělávání s respektem ke speciálním potřebám žáků
- student umí vysvětlit zákonitosti procesu učení, jeho mechanismy, druhy, průběh a podmínky, za nichž probíhá
- student umí charakterizovat obtíže žáků zasahujících do vyučovacího procesu (učební a výukové problémy, výchovné problémy, osobní problémy, tělesné a zdravotní obtíže žáků)
- student umí reprodukovat vysoce specializované teoretické znalosti biologické podmíněnosti a sociální determinace v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka
- student umí definovat specifické poruchy učení, jejich specifické projevy, charakterizovat metody a postupy pedagogické intervence v rámci poskytování podpůrných opatření při vzdělávání
- student umí charakterizovat aktuální kurikulární dokumenty, vysvětlit změny související se snazším přístupem ke vzdělávání a zajištěním rovnosti ve vzdělávání, orientací na individuální přístup k potřebám vzdělávaných, na celoživotní proces učení, na vzdělávání pro život a uplatnění absolventů vzdělávání na mezinárodním trhu práce
Odborné znalosti specifické:
- student umí vysvětlit význam logopedických intervenčních postupů a programů pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence žáka v oblasti mluvené a psané řeči a podílet se na vyhodnocování
- student umí vysvětlit možnosti rozvoje komunikačních schopností u žáků v základní škole speciální
Odborné dovednosti:
- student umí spolupracovat při úpravě podmínek pro vzdělávání žáků narušenou komunikační schopností ve škole a koordinovat speciálněpedagogické poradenské služby
- student umí iniciovat kontaktní činnosti zaměřené na žáky s narušenou komunikační schopností se zvýšeným rizikem školní neúspěšnosti nebo vzniku problémů v osobnostním a sociálním vývoji
- student umí poskytovat metodickou podporu pedagogickým pracovníků školy s důrazem na specifika výuky a možnosti žáků s narušenou komunikační schopností
- student umí propagovat metody a formy práce se žáky s narušenou komunikační schopností a jejich zavádění do výuky
- student umí poskytnout instruktáže využívání speciálních pomůcek a didaktických materiálů
- student umí participovat na vytváření dokumentů v rámci podpůrných opatření pro žáky s narušenou komunikační schopností (plánů pedagogické podpory, individuálních vzdělávacích plánů)
- student umí koordinovat a metodicky vést asistenty pedagoga ve škole s důrazem na podporu rozvoje komunikační kompetence žáků
Odborné dovednosti specifické:
- student umí samostatně aplikovat speciálněpedagogické postupy v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči a žáky se symptomatickými poruchami řeči
- student umí poskytovat speciálněpedagogické poradenství v oblasti nápravných, edukačních, reedukačních a kompenzačních postupů u žáků s narušenou komunikační schopností
Syllabus (in Czech)
  • 1. Repetitorium základních pojmů v logopedii
  • 2. Specifika podpůrných opatření pro účely vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a specifickými poruchami učení na podkladě vady řeči
  • 3. Aspekty pedagogické komunikace
  • 4. Intervenčních postupy a programy pro účely rozvoje komunikačních dovedností a komunikační kompetence v oblasti mluvené a psané řeči a jejich vyhodnocování
  • 5. Biologické, lingvistické a kognitivní základy řeči (vybrané teorie)
  • 6. Podpora senzomotorického, kognitivního a sociálního rozvoje k vytváření primárních školních dovedností a k prevenci vzniku specifických poruch učení
  • 7. Narušený vývoj řeči, vliv na osvojování čtené a psané podoby řeči
  • 8. Tvorba didaktických a metodických materiálů pro rozvoj komunikace
  • 9. Žák s narušenou komunikační schopností ve vzdělávání
  • 10. Podmínky vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností v kontextu kurikulárních dokumentů
  • 11. Profesní kompetence speciálního pedagoga v rámci specializace logoped se zaměřením na práci se žáky s vadami řeči
  • 12. Repetitorium učiva
Literature
    required literature
  • KLENKOVÁ, J. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
  • VRBOVÁ, R. a kol. Katalog podpůrných opatření. Dílčí část pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu narušené komunikační schopnosti. Olomouc: Univerzita Palackého, 2020. ISBN 978-80-244-5712-3.
  • ZEZULKOVÁ, E., JANKŮ, K., ODSTRČILÍKOVÁ, Y. Učitelé versus inkluzivní vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2021. ISBN 978-80-7510-444-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava: Ostravská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7464-961-5.
  • ZEZULKOVÁ, E. Logopedická prevence v předškolním věku. Ostrava: Ostravská univerzita, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
    recommended literature
  • BYTEŠNÍKOVÁ, I. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou: Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha: Galén, 2014. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • NEUBAUER, K., SKÁKALOVÁ, T. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • PEUTELSCHMIEDOVÁ, A. Logopedické poradenství. Příklady a analýzy. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2666-3.
  • PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3603-7.
    not specified
  • ALLEN, K., E., MAROTZ, L., R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do osmi let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
  • BEDNÁŘOVÁ, J., ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. ISBN 978-80-251-2569-4.
  • FEUERSTEIN, R., FALÍK, L. J., FEUERSTEIN, R. S., BOHÁCS, K. Myslet nahlas - mluvit nahlas: přístup k rozvoji řeči. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1168-6.
  • KEJKLÍČKOVÁ, I. Vady řeči u dětí. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3941.
  • LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
  • ROSENFELD-JOHNSON, R. Assessment and Treatment of the Jaw. USA: TalkTools, 2005. ISBN 978-1-932460-25-X.
  • ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Prezentace referátu na téma Podpora rozvoje jazykových a řečových dovedností v kontextu rozvoje čtenářské gramotnosti. Odevzdání referátu v písemné podobě doplněné prezentací ve formátu ppt. je podmínkou zápisu k písemné zkoušce.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2023, Winter 2024.