FVP:UPPV00019 Pedagogic and Didactic Technol - Course Information
UPPV00019 Pedagogic and Didactic Technologies
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2008
- Extent and Intensity
- 1/0/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
- Guaranteed by
- Ing. Radim Štefan
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- UPPV00017 Introduction to Didactics && UPPV00117 Pedagogic and Didactic Technol
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Secondary School Teacher Traning in Physics and Mathematics (programme FPF, M1701 Fyz) (2)
- Upper Secondary School Teacher Training in Mathematics (programme MU, N1101)
- Teacher Training - shared framework (programme FPF, M7504)
- Teacher Training - shared framework for language specializations (programme FPF, M7504)
- Course objectives (in Czech)
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína jejímž posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích zejména v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově a vzdělání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
- Syllabus (in Czech)
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína navazující na předchozí etapy pregraduálního učitelského vzdělávání. Jejím posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích - v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově, vzdělání a výzkumu. (Viz přehled dílčích témat). Obecným cílem je zvýšit míru profesní připravenosti v oblasti osobního použití materiálních prostředků výuky, se zvýšeným zaměřením na auditivní, audiovizuální a počítačovou techniku. V neposlední řadě je kladen důraz na propojení s metodami učitelské reflexe a sebereflexe při profesním bilancování a hodnocení didaktické činnosti. Přednášková činnost bude sestávat z následujících dílčích témat:
1. Učební pomůcky - dělení, využití.
2. Audio, video a audiovizuální technika při práci učitele.
3. Využití počítače jako universálního didaktického prostředku pro výuku
4. Možnosti Internetu při výuce.
5. Aktivizující metody a formy výuky.
6. Hodnocení a vztah mezi učitelem a žákem. Funkce školního hodnocení.
7. Didaktické testy jako nástroj hodnocení.
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína navazující na předchozí etapy pregraduálního učitelského vzdělávání. Jejím posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích - v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově, vzdělání a výzkumu. (Viz přehled dílčích témat). Obecným cílem je zvýšit míru profesní připravenosti v oblasti osobního použití materiálních prostředků výuky, se zvýšeným zaměřením na auditivní, audiovizuální a počítačovou techniku. V neposlední řadě je kladen důraz na propojení s metodami učitelské reflexe a sebereflexe při profesním bilancování a hodnocení didaktické činnosti. Přednášková činnost bude sestávat z následujících dílčích témat:
- Literature
- required literature
- ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6. info
- SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5. info
- GESCHWINDER, J., RŮŽIČKA, E., RŮŽIČKOVÁ, B. Technické prostředky ve výuce. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7066-604-8. info
- FIALOVÁ, I. ET AL. Didaktická technologie: sborník vědeckovýzkumných a metodických prací. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-851-2. info
- recommended literature
- KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. info
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
- ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
- MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X. info
- SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve třídě. Pedagogika, 1993. info
- KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8. info
- KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika 2. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-148-8. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2008/UPPV00019