UPPV00019 Pedagogické a didaktické technologie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2008
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Garance
Ing. Radim Štefan
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
UPPV00017 Základy didaktiky && UPPV00117 Seminář z pedagogických a dida
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína jejímž posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích zejména v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově a vzdělání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
Osnova
  • Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína navazující na předchozí etapy pregraduálního učitelského vzdělávání. Jejím posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích - v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově, vzdělání a výzkumu. (Viz přehled dílčích témat). Obecným cílem je zvýšit míru profesní připravenosti v oblasti osobního použití materiálních prostředků výuky, se zvýšeným zaměřením na auditivní, audiovizuální a počítačovou techniku. V neposlední řadě je kladen důraz na propojení s metodami učitelské reflexe a sebereflexe při profesním bilancování a hodnocení didaktické činnosti. Přednášková činnost bude sestávat z následujících dílčích témat:
    1. Učební pomůcky - dělení, využití.
    2. Audio, video a audiovizuální technika při práci učitele.
    3. Využití počítače jako universálního didaktického prostředku pro výuku
    4. Možnosti Internetu při výuce.
    5. Aktivizující metody a formy výuky.
    6. Hodnocení a vztah mezi učitelem a žákem. Funkce školního hodnocení.
    7. Didaktické testy jako nástroj hodnocení.
Literatura
    povinná literatura
  • ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6. info
  • SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5. info
  • GESCHWINDER, J., RŮŽIČKA, E., RŮŽIČKOVÁ, B. Technické prostředky ve výuce. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7066-604-8. info
  • FIALOVÁ, I. ET AL. Didaktická technologie: sborník vědeckovýzkumných a metodických prací. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-851-2. info
    doporučená literatura
  • KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
  • GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. info
  • ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
  • KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
  • PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
  • ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
  • MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X. info
  • SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
  • SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve třídě. Pedagogika, 1993. info
  • KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8. info
  • KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika 2. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-148-8. info
Informace učitele
Základní znalost práce na PC - Windows XP, Microsoft Office a Internet.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2008/UPPV00019