FVP:UPPV00019 Pedagogické a didaktické techn - Informace o předmětu
UPPV00019 Pedagogické a didaktické technologie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2008
- Rozsah
- 1/0/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Garance
- Ing. Radim Štefan
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- UPPV00017 Základy didaktiky && UPPV00117 Seminář z pedagogických a dida
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství fyziky-matematiky pro SŠ (program FPF, M1701 Fyz) (2)
- Učitelství matematiky pro střední školy (program MU, N1101)
- Učitelství - společný základ (program FPF, M7504)
- Učitelství - společný základ pro kombinace s jazykem (program FPF, M7504)
- Cíle předmětu
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína jejímž posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích zejména v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově a vzdělání. Předmět je omezen na max. počet 15 studentů.
- Osnova
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína navazující na předchozí etapy pregraduálního učitelského vzdělávání. Jejím posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích - v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově, vzdělání a výzkumu. (Viz přehled dílčích témat). Obecným cílem je zvýšit míru profesní připravenosti v oblasti osobního použití materiálních prostředků výuky, se zvýšeným zaměřením na auditivní, audiovizuální a počítačovou techniku. V neposlední řadě je kladen důraz na propojení s metodami učitelské reflexe a sebereflexe při profesním bilancování a hodnocení didaktické činnosti. Přednášková činnost bude sestávat z následujících dílčích témat:
1. Učební pomůcky - dělení, využití.
2. Audio, video a audiovizuální technika při práci učitele.
3. Využití počítače jako universálního didaktického prostředku pro výuku
4. Možnosti Internetu při výuce.
5. Aktivizující metody a formy výuky.
6. Hodnocení a vztah mezi učitelem a žákem. Funkce školního hodnocení.
7. Didaktické testy jako nástroj hodnocení.
- Pedagogické a didaktické technologie jsou teoreticko činnostní disciplína navazující na předchozí etapy pregraduálního učitelského vzdělávání. Jejím posláním je prohloubit poznání budoucích učitelů ve vybraných tématech a aplikacích - v souvislosti s uplatněním technických prostředků ve výchově, vzdělání a výzkumu. (Viz přehled dílčích témat). Obecným cílem je zvýšit míru profesní připravenosti v oblasti osobního použití materiálních prostředků výuky, se zvýšeným zaměřením na auditivní, audiovizuální a počítačovou techniku. V neposlední řadě je kladen důraz na propojení s metodami učitelské reflexe a sebereflexe při profesním bilancování a hodnocení didaktické činnosti. Přednášková činnost bude sestávat z následujících dílčích témat:
- Literatura
- povinná literatura
- ČERNOCHOVÁ, M., KOMRSKA, T., NOVÁK, J. Využití počítače při vyučování: náměty pro práci dětí s počítačem. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-272-6. info
- SLAVÍK, J., NOVÁK, J. Počítač jako pomocník učitele: efektivní práce s informacemi ve škole. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-149-5. info
- GESCHWINDER, J., RŮŽIČKA, E., RŮŽIČKOVÁ, B. Technické prostředky ve výuce. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7066-604-8. info
- FIALOVÁ, I. ET AL. Didaktická technologie: sborník vědeckovýzkumných a metodických prací. Praha: Karolinum, 1994. ISBN 80-7066-851-2. info
- doporučená literatura
- KOLÁŘ, Z. ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X. info
- GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. info
- ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno, 1998. ISBN 80-210-1937-9. info
- KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele: cesty k lepšímu vyučování. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7. info
- PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace: hodnocení vzdělávacích programů a výsledků. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1333-8. info
- ŠVEC, V., FIALOVÁ, H., ŠIMONÍK, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU, 1996. ISBN 80-210-1365-6. info
- MAREŠ, J., SLAVÍK, J., SVATOŠ, T., ŠVEC, V. Učitelovo pojetí výuky. Brno: CDVU MU, 1996. ISBN 80-210-1444-X. info
- SCHIMUNEK, F. P. Slovní hodnocení žáků. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-91-7. info
- SVATOŠ, T. Snímání a záznam verbální komunikace ve třídě. Pedagogika, 1993. info
- KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika. Praha: Karolinum, 1992. ISBN 80-7066-604-8. info
- KOUBA, L. Didaktická a výpočetní technika 2. Praha: UK, 1991. ISBN 80-7066-148-8. info
- Informace učitele
- Základní znalost práce na PC - Windows XP, Microsoft Office a Internet.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2008/UPPV00019