UO00023 Nurse as Educator

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
1/1/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UO00004 Communication in Health Care S
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Rozšiřuje poznatky z didaktiky a procvičuje jejich praktickou aplikaci při edukací nejen klientů/pacientů, ale i ošetřovatelského personálu.
Syllabus
  • , úzkost, strach, obavy jako celostní reakce na nedostatek informací; vztah adekvátně informovaného klienta/pacienta a kvality péče,
    2. Didaktická kostka a její význam (učební postup, způsoby učení, učební základna);
    3. Hierarchie učení (myšlení) dospělého
    4. Učební pomůcky a didaktická technika - moderní technické prostředky vyučování;
    5. Didaktické metody (teoretické, teoreticko praktické, praktické - výhody, nevýhody);
    6. Výuka a proces změny
    7. Moderní aspekty edukace klientů/pacientů
    8. Překonávání barier při výuce pacientů 9. Výuka dětí, výuka dospívající mládeže, výuka seniorů,
    10. Kvalita výuky
    Obsah seminářů a praktických cvičení:
    1. Vymezení rámce praktických cvičení - edukace klienta v přímém kontaktu na klinických pracovištích
    Principy pro vytvoření edukačního plánu, stanovení cílů edukačního plánu, výběr edukačních metod a postupů, aplikace nových znalostí a dovedností pacientem ,volba místa a času pro edukaci, vyhodnocení efektivity edukace;
    2. Ošetřovatelské zhodnocení individuální potřeby edukace u klienta/pacienta
    Zvláštnosti edukace seniorů - nácvik dovednosti v přímém kontaktu s klientem
    3. Zvláštnosti edukace klienta v akutním/post-akutním stavu - v přímém kontaktu s klientem
    4. Zvláštnosti edukace klienta s chronickým onemocněním - v přímém kontaktu s klientem
    5. Zvláštnosti edukace klientů trpících demencí/senilitou - v přímém kontaktu s klientem
    6. Zvláštnosti edukace dospívající mládeže - v přímém kontaktu s klientem
    7. Bariéry edukace a jejich redukce - v přímém kontaktu s klientem
    8. Komunikace a edukace s problémovým klientem - v přímém kontaktu s klientem
    9. Sebereflexe - uvědomění si vlastních schopností a dovedností k edukaci klienta
    10. Analýza nejčastějších problémů a chyb při edukaci;
Literature
    required literature
  • PETR A MAGDA ŠKRLOVI. Kreativní ošetřovatelský management. t Praha: Advent-Orion 2003. info
  • PRŮCHA, J. Moderní pedagogika.3. přepracované a aktualizované vydání, Praha:Portál 2005. info
  • P. GEOFFEREY. Moderní vyučování. Praha:Portál 1996. info
  • ZÁVODNÁ, V. Pedagogika v ošetrovateľstve. Martin: Osveta 2005,. info
  • KALOUS, Z., OBST,O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. info
  • BASTL, P. - ŠVEC,V. Zdravotník lektorem. Brno: IDVZP,1997. info
Assessment methods (in Czech)
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce)
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 1994, Summer 1995, Summer 1996, Summer 1997, Summer 1998, Summer 1999, Summer 2000, Summer 2001, Summer 2002, Summer 2003, Summer 2004, Summer 2005, Summer 2007, Summer 2008, Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/UO00023