UVSRPVK081 Consultancy in PA

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2009
Extent and Intensity
0/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
    poradenské práce.
    2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
    3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
    4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
    5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
    6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
    7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
    8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
    10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
Literature
    required literature
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • KRATOCHVÍL, S. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2006. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. info
  • MATOUŠEK, O. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • DRAPELA, J. V. Přehled teorií osobnosti. Praha: Portál, 1997. info
  • GABURA, J., PRUŽINSKÁ, J. Poradenský proces. Praha : Sociologické nakladatelství, 1995. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Written exam
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Summer 2010, Summer 2011, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019.
  • Enrolment Statistics (Summer 2009, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2009/UVSRPVK081