FVP:UVSRPCSSF1 A Human Being and Society in P - Course Information
UVSRPCSSF1 A Human Being and Society in Present Philosophy
Faculty of Public Policies in OpavaSummer 2011
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (lecturer)
ThDr. Lucjen Klimzsa (seminar tutor) - Guaranteed by
- doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava - Prerequisites (in Czech)
- žádné
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Public Administration and Social Policy (programme FVP, N6731-SPSP)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem výuky je filozofický pohled na klíčové sociální a politické problémy současného světa tak, jak jsou teoreticky argumentovány v koncepcích pragmatizmu, hermeneutiky, strukturalizmu a feminizmu v protikladu k současným neoliberalistickým koncepcím. Interpretačním uzlem komparace jednotlivých přístupů je koncepce subjektu (individua) a společnosti a jejich vztahu, problém svobody a demokracie. Studenti se seznámí s hlavními filozofickými myšlenkami J. Deweya, P. Ricoeura, M. Foucaulta a I.Younga, kteří poukazují na limity klasického liberalistického konceptu individuální svobody, soukromého vlastnictví a demokracie (Fukuyama). Cílem je poskytnout studujícím vhled do filozofických základů současných názorů na společenské problémy, jejich typologii a tak je vybavit schopností hlubší analýzy a argumentace.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Klasický pragmatizmus (W. James, J. Dewey). Ontologický a epistemologický aspekt jejich filozofie
2. J. Dewey a koncepce individua, společnosti a demokracie
3. Pragmatizmus K. Čapka
4. Pojem hermeneutiky, filozofická hermeneutika a teorie společenského vývoje. Úloha historického dědictví a jeho interpretace
5. Význam psychoanalýzy S. Freuda pro kritiku descartovské koncepce subjekt
6. M. Foucault a teorie subjektivizace mocí. Teorie historického vývoje a vývoje poznání. Teze konce člověka
7. Přínos feminizmu k překonání novověkého konceptu subjektu jako subjektu univerzálního
8. Genderově podmíněný subjekt v jeho chápání v koncepcích feminizmu. Kritika společnosti jako mužsky dominantní
9. Filozoficko-politická koncepce I. Young. Kritika klasické koncepce jinakosti a její dosah pro teorii společnosti
10. Fukuyama a jeho Konec dějin. Svoboda individua, soukromé vlastnictví a demokracie jako poslední stadium vývoje společnosti
11. Projevy descratovské koncepce subjektu a její důsledky v současnosti (např. ekologická krize)
12. Postmoderna J. Baudrillarda a kritika společnosti. Apórie filozofického východiska postmoderny
- 1. Klasický pragmatizmus (W. James, J. Dewey). Ontologický a epistemologický aspekt jejich filozofie
- Literature
- required literature
- HOLZBACHOVÁ, I. Dějiny společenských teorií. Brno: MU, 2000. info
- PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filozofie. Praha: Hermann a synové, 1999. info
- KIS, J. (ed.). Současná politická filosofie. Praha: Oikoymenh, 1997. info
- BALLESTREM, K., OTTMANN, H. Politická filosofie 20. století. Praha: Oikoymenh, 1993. info
- recommended literature
- ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-804-X. info
- HONNETH, A. Sociální filozofie a postmoderní etika. Praha: Filosofia, 1996. info
- FUKUYAMA, F. The End of History and the Last Man. London: Penguin, 1992. info
- YOUNG, I. M. Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton UP, 1990. info
- Teaching methods
- Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion - Assessment methods
- Written exam
Oral exam
The analysis of student 's performance - Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UVSRPCSSF1