UVSRPCSSF1 A Human Being and Society in Present Philosophy

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2011
Extent and Intensity
1/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (lecturer)
ThDr. Lucjen Klimzsa (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem výuky je filozofický pohled na klíčové sociální a politické problémy současného světa tak, jak jsou teoreticky argumentovány v koncepcích pragmatizmu, hermeneutiky, strukturalizmu a feminizmu v protikladu k současným neoliberalistickým koncepcím. Interpretačním uzlem komparace jednotlivých přístupů je koncepce subjektu (individua) a společnosti a jejich vztahu, problém svobody a demokracie. Studenti se seznámí s hlavními filozofickými myšlenkami J. Deweya, P. Ricoeura, M. Foucaulta a I.Younga, kteří poukazují na limity klasického liberalistického konceptu individuální svobody, soukromého vlastnictví a demokracie (Fukuyama). Cílem je poskytnout studujícím vhled do filozofických základů současných názorů na společenské problémy, jejich typologii a tak je vybavit schopností hlubší analýzy a argumentace.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Klasický pragmatizmus (W. James, J. Dewey). Ontologický a epistemologický aspekt jejich filozofie
    2. J. Dewey a koncepce individua, společnosti a demokracie
    3. Pragmatizmus K. Čapka
    4. Pojem hermeneutiky, filozofická hermeneutika a teorie společenského vývoje. Úloha historického dědictví a jeho interpretace
    5. Význam psychoanalýzy S. Freuda pro kritiku descartovské koncepce subjekt
    6. M. Foucault a teorie subjektivizace mocí. Teorie historického vývoje a vývoje poznání. Teze konce člověka
    7. Přínos feminizmu k překonání novověkého konceptu subjektu jako subjektu univerzálního
    8. Genderově podmíněný subjekt v jeho chápání v koncepcích feminizmu. Kritika společnosti jako mužsky dominantní
    9. Filozoficko-politická koncepce I. Young. Kritika klasické koncepce jinakosti a její dosah pro teorii společnosti
    10. Fukuyama a jeho Konec dějin. Svoboda individua, soukromé vlastnictví a demokracie jako poslední stadium vývoje společnosti
    11. Projevy descratovské koncepce subjektu a její důsledky v současnosti (např. ekologická krize)
    12. Postmoderna J. Baudrillarda a kritika společnosti. Apórie filozofického východiska postmoderny
Literature
    required literature
  • HOLZBACHOVÁ, I. Dějiny společenských teorií. Brno: MU, 2000. info
  • PETŘÍČEK, M. Úvod do současné filozofie. Praha: Hermann a synové, 1999. info
  • KIS, J. (ed.). Současná politická filosofie. Praha: Oikoymenh, 1997. info
  • BALLESTREM, K., OTTMANN, H. Politická filosofie 20. století. Praha: Oikoymenh, 1993. info
    recommended literature
  • ANZENBACHER, A. Úvod do filozofie. Praha:Portál, 2004. ISBN 80-7178-804-X. info
  • HONNETH, A. Sociální filozofie a postmoderní etika. Praha: Filosofia, 1996. info
  • FUKUYAMA, F. The End of History and the Last Man. London: Penguin, 1992. info
  • YOUNG, I. M. Justice and the Politics of Difference. Princeton: Princeton UP, 1990. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Assessment methods
Written exam
Oral exam
The analysis of student 's performance
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2008, Summer 2009, Summer 2010, Summer 2012, Summer 2013, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016.
  • Enrolment Statistics (Summer 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2011/UVSRPCSSF1