UVSRPVN115 Life Cycle

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2013
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Institute of Public Administration and Social Policy – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět prohlubuje znalosti z Úvodu do psychologické teorie. Výuka je zaměřena takovým způsobem, aby poznatky získané v tomto předmětu přispěly ke zohlednění specifik klientů v jednotlivých vývojových obdobích. Cílem předmětu je poznání zákonitostí vývoje, pochopení vývoje člověka v celé životní křivce a důležitosti plnění úkolů v jednotlivých vývojových obdobích. Studenti budou seznámeni s běžnými fázemi života v souvislosti s psychickými, sociálními a vývojově podmíněnými zvláštnostmi. Názory studentů budou konfrontovány v rámci multiteoriálních přístupů. Cílem výuky je pochopení identity osobnosti a zvládnutí nároků kladených sociálními rolemi na jedince a determinaci v rámci životního cyklu. Vyučující využívá zkušenosti z praxe psychologa ve Speciálně pedagogickém centru pro děti se zdravotním postižením jak v diagnostické, tak terapeutické oblasti. Posluchač je veden k získání vědomostí o problematice životního cyklu, kterou může využít při setkávání s klienty v oblasti sociální práce. Rozvíjíme znalosti předmětů bakalářského programu: Psychologie ve VS a zejména Poradenství ve VS a Komunikace, snažíme se o provázanost s předměty magisterského navazujícího studia, zejména Sociální gerontologie, Sociální problémy z aspektu gender, Sociologie rodiny, Krizová intervence.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Čas v životě člověka. Životní cyklus
    2. Problematika psychického vývoje a jeho determinace sociálními a biologickými faktory
    3. Základní mechanismy vývoje. Metody výzkumu
    4. Teorie duševního vývoje člověka
    5. Vývoj psychických funkcí. Morální vývoj
    6. Prenatální období a vývoj jedince v období novorozeneckém
    7. Dětství - vývoj v období kojeneckém, batolivém a předškolním
    8. Školní věk
    9. Adolescence
    10. Období rané, střední a pozdní dospělosti
    11. Vývojové období stárnutí a stáří. Umírání a smrt
    12. Vývoj jedince v rodině. Psychická deprivace. Intergenerační vztahy
Literature
    required literature
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 2007. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2006. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2006. info
  • MACEK, P. Adolescence. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-348-X. info
    recommended literature
  • BOWLBY, J. Vazba. Praha: Portál, 2010. info
  • GRUSS, P. Perspektivy stárnutí. Praha: Portál, 2009. info
  • BERNS, R.M. BELMONT. Child, Family, School, Community. Socialization and Support. Wadsworth/Thomson Learning, 2004. info
  • ERIKSON, E.H. Dětství a společnost. Praha: Argo, 2002. info
  • SHAFFER, D.R. Developmental Psychology. Childhood§Adolescence. Belmont: Wadsworth/Thomson Learning, 2002. info
  • SHEEHYOVÁ, G. Průvodce dospělostí: šance a úskalí druhé poloviny života. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-185-1. info
  • DICHAUD, C., THAREAUOVÁ, I. Soužití se starými lidmi. Praha: Portál, 1998. info
  • ERIKSON, E.H. Osm věků člověka. Praha: Propsy, 1995. info
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2012, Summer 2014, Summer 2015, Summer 2016, Summer 2017, Summer 2018, Summer 2019, Summer 2020, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2013/UVSRPVN115