UPPVU0059 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2015
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o problematice speciální pedagogiky. Studenti získají přehled místě speciální pedagogiky ve společnosti a vzdělávací soustavě, o jednotlivých druzích postižení a poruch, o problematice osob s postižením a jejich socializaci. Současně je cílem přednášek podat informace o jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky, o speciálně pedagogické diagnostice, terapii a prevenci.
Osnova
  • 1.Předmět studia speciální pedagogiky, vymezení, základní pojmový aparát, klasifikace speciální pedagogiky.
    2. Vady a jejich příčiny, determinace vývoje osobnosti jedince s postižením, stupně socializace.
    3. Speciálně pedagogické zásady, metody speciální pedagogiky, nápravné metody, diagnostika, prevence.
    4. Psychopedie, speciální pedagogika osob s mentálním postižením.
    5. Somatopedie, speciální pedagogika osob s postižením hybnosti a zdravotně oslabených.
    6. Tyflopedie, speciální pedagogika osob se zrakovým postižením.
    7. Surdopedie, speciální pedagogika osob se sluchovým postižením.
    8. Logopedie, speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností.
    9. Etopedie, speciální pedagogika osob s poruchami chování.
    10. Parciální nedostatky, speciální pedagogika osob se specifickými poruchami učení a chování.
    11. Vícenásobná postižení, speciální pedagogika osob s více vadami.
    12. Poruchy autistického spektra.
Literatura
    povinná literatura
  • MICHALÍK, J. Rodiče a dítě se zdravotním postižením (nejen) na základní škole: speciální vzdělávací potřeby dětí a žáků se vzácnými onemocněními. Čáslav: Studio Press pro Společnost pro MPS, 2013. ISBN 978-80-86532-29-5. info
  • POTMĚŠILOVÁ, P. et al. Speciální pedagogika nejen pro sociální pedagogy. Praha: Parta, 2013. ISBN 978-80-7320-179-1. info
  • LUDÍKOVÁ, L. a kol. Základy speciální pedagogiky. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. ISBN 978-80-244-3092-8. info
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy speciální pedagogiky. Distanční studijní opora 1. vyd. [online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • LECHTA, V. ed. Základy inkluzivní pedagogiky: dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7. info
    doporučená literatura
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3856-7. info
  • BENDOVÁ, P. a ZIKL, P. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3854-3. info
  • MICHALOVÁ, Z. Sociální dovednosti u žáků s poruchami autistického spektra se zaměřením na ovlivnění chování. Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2011. ISBN 978-80-7372-745-1. info
  • PIPEKOVÁ, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ - MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2004. ISBN 80-7184-929-4. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
znalosti z přednášek a povinné literatury
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.