UPPVU0059 Speciální pedagogika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2014
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D. (cvičící)
Garance
Mgr. et Mgr. Marta Kolaříková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
výborné znalosti z psychologie, pedagogiky, biologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům ucelené informace o problematice speciální pedagogiky. Studenti získají přehled místě speciální pedagogiky ve společnosti a vzdělávací soustavě, o jednotlivých druzích postižení a poruch, o problematice osob s postižením a jejich socializaci. Současně je cílem přednášek podat informace o jednotlivých disciplínách speciální pedagogiky, o speciálně pedagogické diagnostice, terapii a prevenci.
Osnova
  • 1. Předmět studia speciální pedagogiky, vymezení, základní pojmový aparát, klasifikace speciální pedagogiky.
    2. Speciálně pedagogické zásady, metody speciální pedagogiky, nápravné metody, diagnostika, prevence.
    3. Vady a jejich příčiny, determinace vývoje hendikepovaných, stupně socializace.
    4. Psychopedie, speciální pedagogika osob mentálně postižených.
    5. Somatopedie, speciální pedagogika osob s postižením hybnosti a zdravotně oslabených.
    6. Oftalmopedie, speciální pedagogika osob zrakově postižených.
    7. Surdopedie, speciální pedagogika osob sluchově postižených.
    8. Logopedie, speciální pedagogika osob s narušenou komunikační schopností.
    9. Etopedie, speciální pedagogika osob s poruchami chování.
    10. Parciální nedostatky, speciální pedagogika osob se specifickými poruchami učení a chování.
    11. Vícenásobná postižení, speciální pedagogika osob s více vadami.
    12. Výchova a vzdělávání menšin.
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, B. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. info
  • PIPEKOVÁ, J. a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. info
  • RENOTIÉROVÁ, M., LUDÍKOVÁ, L. a kol. Speciální pedagogika. Olomouc: UP, 2003. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, M. a kol. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 2004. info
  • VALENTA, M. a kol. Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. info
  • ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2001. info
  • NOVOTNÁ, M., KREMLIČKOVÁ, M. Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele. Praha: SPN, 1997. info
    neurčeno
  • ZEZULKOVÁ, E. Speciální pedagogika - úvod do problematiky. Ostrava: OU, 2004. info
  • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2003. info
  • HOUSAROVÁ, B. (ed.) a kol. Speciálněpedagogická čítanka. Praha: UK, 2003. info
  • KYSUČAN, J., KUJA, J. Kapitoly z teoretických základů speciální pedagogiky. Olomouc: UP, 1999. info
  • PŘINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1999. info
  • VÍTKOVÁ, M. Kapitoly z úvodu do speciální pedagogiky. Brno: MU, 1993. info
  • SOVÁK, M. Nárys speciální pedagogiky. Praha: SPN, 1982. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
znalosti z přednášek a povinné literatury
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2012, léto 2013, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019.