FVP:UVSRPVZ081 Poradenství ve VS - Informace o předmětu
UVSRPVZ081 Poradenství ve VS
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2016
- Rozsah
- Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě - Předpoklady
- žádné
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- CZV Bc Veřejná správa a regionální politika (program FVP, SPPczv)
- Cíle předmětu
- Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
- Osnova
- 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
poradenské práce.
2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
- 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
- Literatura
- povinná literatura
- VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Praha Grada, 2011. info
- JUŘÍČKOVÁ, V. Poradenství. Optys Opava, 2008. info
- ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 2000. info
- doporučená literatura
- ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada, 2013. info
- HROZENSKÁ, M., DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. info
- MEARNS, D., THORNE, B. Terapie zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2013. info
- VIERS, D. Aktivity pro skupinovou psychoterapii. Praha, Portál, 2011. info
- ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3. info
- GUGGENBÜHLCRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. info
- GJURIČOVÁ. Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009. info
- CULLEY, S., BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2008. info
- DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. info
- RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Portál, 2007. info
- YALOM, I. D., LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007. info
- KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
- TIMUĽÁK, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha, Portál, 2006. info
- MATOUŠEK, O., a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
- MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2002. info
- NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2016/UVSRPVZ081