UVSRPVZ081 Poradenství ve VS

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2018
Rozsah
Přednáška 9 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Ústav veřejné správy a sociální politiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Předpoklady
žádné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Předmět Poradenství ve VS je určen pro základní orientaci studentů v systému poradenství. Cílem předmětu je předání teoretických poznatků o aktuálních možnostech poradenství, jak po stránce organizační, tak po stránce možných přístupů ke klientovi. Seznamuje studenty se základními principy různých teoretických přístupů v individuální práci případové (např. psychoanalýza, systemický přístup), tak v rodinné terapii (V. Satirová) i pro práci se skupinou. Přibližuje studentům základní aspekty práce s klientem v pomáhajících profesích přes první kontakt s klientem, anamnézu, diagnostiku, intervenci až po ukončení poradenské práce. Seznamuje také s různými institucemi, které poradenství poskytují. Předmět je určen pouze studentům ÚVSRP.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu. Charakteristika poradenství. Formy, oblasti a cíle
    poradenské práce.
    2. Typy a charakteristika poradenských zařízení. Speciální poradenství.
    3. Fáze poradensko-terapeutického procesu. Formulace cíle. Vnější podmínky. Práce s časem.
    4. Osobnost poradce, etické zásady. Syndrom vyhoření.
    5. Klientovy způsoby, společenské normy a odbornost poradce. Rozlišení pomoci a kontroly. Způsoby vedení sociální práce.
    6. Metody poradenské práce - individuální, rodinná a skupinová terapie. Rizikoví klienti.
    7. Anamnestický rozhovor. Vedení rozhovoru s klientem. Užitečné otázky. Měřící a konstruktivní otázky. Ocenění klienta.
    8. Rodinná terapie. Cirkulární dotazování. Různé přístupy pro práci se skupinou.
    9. Skupinová terapie. Charakteristika terapeutické skupiny. Skupinová dynamika.
    10. Poradenské přístupy - vývoj myšlení od lineárního pojetí k systémovému pojetí. Freud, Jung, Adler.
    11. Psychosociální teorie, humanistická teorie - Rogers, behaviorismus, gestalt terapie, logoterapie, systemický přístup, integrativní přístup.
Literatura
    povinná literatura
  • VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. Praha Grada, 2011. info
  • JUŘÍČKOVÁ, V. Poradenství. Optys Opava, 2008. info
  • ÚLEHLA, I. Umění pomáhat. Písek: Renesance, 2000. info
    doporučená literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N. Poradenství pro pozůstalé. Praha: Grada, 2013. info
  • HROZENSKÁ, M., DVOŘÁČKOVÁ, D. Sociální péče o seniory. Praha: Grada, 2013. info
  • MEARNS, D., THORNE, B. Terapie zaměřená na člověka. Praha: Grada, 2013. info
  • VIERS, D. Aktivity pro skupinovou psychoterapii. Praha, Portál, 2011. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. a kol. Krizová intervence pro praxi. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-2624-3. info
  • GUGGENBÜHLCRAIG, A. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2010. info
  • GJURIČOVÁ. Š., KUBIČKA, J. Rodinná terapie. Systemické a narativní přístupy. Praha: Grada, 2009. info
  • CULLEY, S., BOND, T. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii. Praha: Portál, 2008. info
  • DRYDEN, W. Poradenství. Praha: Portál, 2008. info
  • RIEGER, Z. Loď skupiny. Praha: Portál, 2007. info
  • YALOM, I. D., LESZCZ, M. Teorie a praxe skupinové psychoterapie. Praha: Portál, 2007. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 2006. info
  • TIMUĽÁK, L. Základy vedení psychoterapeutického rozhovoru. Praha, Portál, 2006. info
  • MATOUŠEK, O., a kol. Metody a řízení sociální práce. Praha: Portál, 2003. info
  • MATOUŠEK, O. Základy sociální práce. Praha: Portál, 2002. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Spojení teoretických znalostí i vyjádření vlastního názoru v interaktivně vedených seminářích.
Písemný test zaměřený na ověření teoretických (poradenská zařízení, požadavky na poradce, pomoc a kontrola) a praktických dovedností (vedení rozhovoru, vypracování rodinné mapy, práce s rizikovými klienty).
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2019.