UPPVBK091 Didaktická propedeutika

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2017
Rozsah
Přednáška 6 HOD/TYD. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen na získání vědomostí a dovedností z oblasti didaktiky a jeho cílem je umožnit studentovi vhled do didaktiky jako jedné z pedagogických disciplín. Informace u dané problematiky budou strukturovány tak, aby je studenti mohli využít zejména plánování a realizaci výchovně vzdělávacích aktivit v rámci výkonu své profese. Cílem je, aby studenti získali i praktické dovednosti, které jim umožní zvládnout výchovně-vzdělávací situace.
Osnova
  • 1. Didaktická propedeutika, úvod do problematiky.
    2. Osobnost výchovného pracovníka ve výchovně vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v pedagogické činnosti.
    3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu.
    4. Učivo. Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces.
    5. Didaktické zásady.
    6. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci ve výchovném procesu. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince a jeho potřebám.
    7. Vybrané aktivizační metody.
    8. Projektování výchovně vzdělávací činnosti.
    9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj.
    10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení. Význam hodnocení.
Literatura
    povinná literatura
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
  • PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
  • KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
  • ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
  • KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
  • ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
    doporučená literatura
  • CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
  • JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
  • Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. info
    neurčeno
  • KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
  • SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
  • MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
  • KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Metody hodnocení
Písemný test
Zápočet
Informace učitele
Zápočet: písemný test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury. Metodické zpracování tématu z oblasti rizikového chování - úspěšné splnění.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2018, léto 2019, léto 2020.