FVP:UPPVBK091 Didaktická propedeutika - Informace o předmětu
UPPVBK091 Didaktická propedeutika
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2018
- Rozsah
- Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. (cvičící)
- Garance
- doc. PhDr. PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na získání vědomostí a dovedností z oblasti didaktiky a jeho cílem je umožnit studentovi vhled do didaktiky jako jedné z pedagogických disciplín. Informace u dané problematiky budou strukturovány tak, aby je studenti mohli využít zejména plánování a realizaci výchovně vzdělávacích aktivit v rámci výkonu své profese. Cílem je, aby studenti získali i praktické dovednosti, které jim umožní zvládnout výchovně-vzdělávací situace.
- Osnova
- 1. Didaktická propedeutika, úvod do problematiky.
2. Osobnost výchovného pracovníka ve výchovně vzdělávacím procesu. Kompetence výchovného pracovníka, jejich rozvoj, sebereflexe, sebezdokonalování v pedagogické činnosti.
3. Osobnost žáka, studenta ve výchovně vzdělávacím procesu.
4. Učivo. Výchovné a vzdělávací cíle a jejich aplikace ve výchovně-vzdělávacím procesu. Význam formování cíle pro výchovný proces.
5. Didaktické zásady.
6. Organizační formy a metody výuky se zaměřením na aplikaci ve výchovném procesu. Volba forem a metod vzhledem k věku jedince a jeho potřebám.
7. Vybrané aktivizační metody.
8. Projektování výchovně vzdělávací činnosti.
9. Materiální didaktické prostředky a jejich místo ve výchovně vzdělávacím procesu, materiální didaktické prostředky jako pracovní nástroj.
10. Hodnocení výsledků, funkce a fáze hodnocení, typy hodnocení, aktuální problémy hodnocení. Význam hodnocení.
- 1. Didaktická propedeutika, úvod do problematiky.
- Literatura
- povinná literatura
- ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2014. ISBN 978-80-247-4590-9. info
- PETTY, G. Moderní vyučování. 6. rozš. a přeprac. vyd. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4. info
- KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4. info
- VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0956-8. info
- ŘÍČAN, P. Cesta životem. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-829-5. info
- KALHOUS, Z. a OBST, O. Didaktika sekundární školy. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2003. ISBN 80-244-0599-7. info
- ŠIKULOVÁ, R., MÜLLEROVÁ, L. Cvičebnice obecné didaktiky pro studenty učitelství. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí, 2001. ISBN 80-7044-365-0. info
- doporučená literatura
- CANGELOSI, J. S. Strategie řízení třídy: jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. Vyd. 5. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-650-6. info
- JANIŠ, K., ONDŘEJOVÁ, E. Slovník pojmů z obecné didaktiky. 1. vyd. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Filozoficko-p, 2006. ISBN 80-7248-352-8. info
- Pasch, M. et al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Vyd. 2. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2. info
- neurčeno
- KOLÁŘ, Z. a ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. 2. dopl. vyd. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2834-6. info
- SITNÁ, D. Metody aktivního vyučování: spolupráce žáků ve skupinách. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-246-1. info
- MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5. info
- KASÍKOVÁ, H. Kooperativní učení a vyučování: teoretické a praktické problémy. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-246-0192-3. info
- Výukové metody
- Přednáška
- Metody hodnocení
- Písemný test
Zápočet - Informace učitele
- Zápočet: písemný test (úspěšné splnění - 75 %) z určené základní literatury.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2018/UPPVBK091