UPPVBP064 Etopedie

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2020
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:35–11:20 C204
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVBP064/A: Út 11:25–12:10 C204, M. Kaleja
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 14 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/14, pouze zareg.: 0/14
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventistu a následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
Osnova
  • 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
    2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
    3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
    4. Etopedická diagnostika
    5. Etopedická intervence
    6. Etopedicky zaměřené poradenství
    7. Koncept "At Risk Youth"
    8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
    9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
    10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
Literatura
    povinná literatura
  • Martin Kaleja. Inkluzivní vzdělávání v primární škole se zaměřením na žáky s projevy problémového chování, rizikového chování a projevy poruchy chování. In Adamus, P. a kol. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7. info
  • Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
  • Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
  • Martin Kaleja. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5. info
    neurčeno
  • Martin Kaleja a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9. URL info
Výukové metody
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Individuální konzultace
Metody hodnocení
Zápočet
Informace učitele
Student zpracuje zadané úkoly:
- konspekt tematicky zaměřené literární publikace, která se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem
- zpracuje extrakt realizovaného a již odpublikovaného výzkumu, který se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem


AktivityNáročnost [h]
Cvičení13
Domácí příprava na výuku50
Přednáška13
Celkem76
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2021, léto 2023, léto 2024, léto 2025.