FVP:UPPVBP064 Etopedie - Informace o předmětu
UPPVBP064 Etopedie
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. et PhDr. Martin Kaleja, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Út 11:25–12:10 C204
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je pochopit základní vymezení, předmět a cíle speciální pedagogika - etopedie a ukotvit ji v systému pedagogických věd. Studenti jsou seznámeni se základními poznatky o historii oboru, jeho vývoji, přístupu společnosti, diagnostice, intervenci, poradenství, vymezení poruch chování a problémového chování. Dále budou prezentovány legislativní, metodické a strategické dokumenty vztahující se k institucionální péči. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ aplikaci teoretických poznatků v praxi sociálního pracovníka - preventistu a následné studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Nedílnou součástí předmětu jsou doplňující semináře.
- Osnova
- 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
2. Zařazení oboru do systému věd, cíle, úkoly a předmět oboru
3. Terminologie oboru - objekty a subjekty oboru
4. Etopedická diagnostika
5. Etopedická intervence
6. Etopedicky zaměřené poradenství
7. Koncept "At Risk Youth"
8. Poruchy chování a problémy chování - vymezení, diferenciace, klasifikace, faktory.
9. Rezidenční zařízení v ČR a institut ochranné a ústavní výchovy
10. Legislativní, strategické a jiné dokumenty
- 1. Historie oboru etopedie, přístupy, představitelé oboru.
- Literatura
- povinná literatura
- Martin Kaleja. Inkluzivní vzdělávání v primární škole se zaměřením na žáky s projevy problémového chování, rizikového chování a projevy poruchy chování. In Adamus, P. a kol. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2016. ISBN 978-80-7464-884-7. info
- Martin Kaleja. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Fakulta veřejných politik Slezské univerz, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0. info
- Martin Kaleja. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0. info
- Martin Kaleja. Etopedická propedeutika v inkluzivní speciální pedagogice. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravská univerzit, 2013. ISBN 978-80-7464-396-5. info
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu
Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur)
Individuální konzultace - Metody hodnocení
- Zápočet
- Informace učitele
- Student zpracuje zadané úkoly:
- konspekt tematicky zaměřené literární publikace, která se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem
- zpracuje extrakt realizovaného a již odpublikovaného výzkumu, který se váže na obor etopedie a má souvislost se studovaným studijním programem
Aktivity Náročnost [h] Cvičení 13 Domácí příprava na výuku 50 Přednáška 13 Celkem 76 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UPPVBP064