FVP:UPPVMK013 Odborná praxe I – náslechová - Informace o předmětu
UPPVMK013 Odborná praxe I – náslechová
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2021
- Rozsah
- 3/0/49. 49h. praxe. 5 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Kateřina Janků, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 26. 2. 13:55–16:20 C208
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Speciální pedagogika (program FVP, SPEP)
- Cíle předmětu
- Student si upevňuje všeobecné pedagogické, speciálně-pedagogické a psychologické znalosti pozorováním a registrací speciálně pedagogických procesu a jevů. Srovnává pozorované jevy a procesy s edukačními konstrukty v kontextu proměnných, ovlivňujících socializaci člověka se zdravotním postižením. Porozumí vzájemným vztahům biologické podmíněnosti a sociální determinace na formování osobnosti člověka. Zaměření a úkoly náslechové speciálně pedagogické praxe vycházejí z obsahu studijního oboru speciální pedagogika a je chápána jako významná součást utváření profilu absolventa. V souladu s tímto záměrem jsou také volena zařízení ke konání náslechové praxe, a to napříč příslušnými rezorty, které se zabývají problematikou osob se zdravotním postižením. Podrobné informace o spolupráci s praxí vztahující se ke studijnímu programu včetně seznamu zařízení, s nimiž má Slezská univerzita v Opavě uzavřenu rámcovou smlouvu o spolupráci jsou uvedeny ve formuláři C_II akreditačního spisu.
- Výstupy z učení
- Obecné znalosti a dovednosti:
- Student má znalosti o biologické podmíněnosti a sociální determinaci v širším kontextu vývoje a formování osobnosti člověka.
Odborné znalosti a dovednosti:
- student se orientuje v koncepčních dokumentech a legislativním rámci procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální
- student charakterizuje proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením
- Student umí popsat speciálně pedagogické jevy a procesy.
Speciální znalosti a dovednosti:
- student zaznamenává podmínky edukační reality ve vybraném zařízení
- student analyzuje zjištěné údaje a komparuje s teoretickými poznatky. - Osnova
- 1. Koncepčních dokumenty a legislativní rámec procesu sociální integrace osob s postižením v oblasti fyzické, psychické nebo sociální.
- 2. Proměnné, ovlivňující socializaci osob s postižením.
- 3.-8. Speciálně pedagogické jevy a procesy v edukační realitě, pozorování, registrace.
- 9.-12. Asistentská praxe.
- Literatura
- povinná literatura
- ADAMUS, Petr, Eva ZEZULKOVÁ, Martin KALEJA a Petr FRANIOK, 2016. Inkluzivní vzdělávání v kontextu proměn českého školství. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta. ISBN 9788074648847.
- ADAMUS, Petr, 2016. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. 1. Ostrava: Montanex. Jazyk a řeč. ISBN 9788072254361.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, Marie VÍTKOVÁ, Barbora BOČKOVÁ, et al., 2015. Inkluze ve škole a ve společnosti jako interdisciplinární téma: Inclusion in schools and society as an interdisciplinary issue. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 9788021080935.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání v podmínkách současné české školy: Inclusive education in current Czech school. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-5383-0.
- BARTOŇOVÁ, Miroslava, 2013. Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: Masarykova univerzita. ISBN 978-80-210-6560-4.
- doporučená literatura
- HÁJKOVÁ, Vanda a Iva STRNADOVÁ, 2010. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Praha: Grada, 217 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024730707.
- MANĚNOVÁ, Martina, 2009. Učitel primárního vzdělávání ve vztahu k ICT: (výzkum současného stavu) : monografie. Hradec Králové: Gaudeamus. ISBN 9788074350269.
- MÜLLER, Oldřich, 2014. Terapie ve speciální pedagogice. 2., přeprac. vyd. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4172-7.
- ZIKL, Pavel, 2011. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 112 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738567.
- ZIKL, Pavel, 2011. Využití ICT u dětí se speciálními potřebami. Praha: Grada, 127 s. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738529.
- neurčeno
- ADAMUS, Petr, 2014. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 182 s. ISBN 9788074646614.
- BENDOVÁ, Petra a Pavel ZIKL, 2011. Dítě s mentálním postižením ve škole. Praha: Grada. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3854-3.
- KALEJA, Martin, ed., 2014. Inkluzivní dimenze primárního a sekundárního vzdělávání ve speciální pedagogice. 2014. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 200 s. ISBN 9788074646928.
- PÍŠOVÁ, Michaela, ed., 2007. Portfolio v profesní přípravě učitele. Pardubice: Univerzita Pardubice. ISBN 9788073950248.
- VALENTA, Milan a Oldřich MÜLLER, 2013. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 5., aktualiz. a rozš. vyd. Praha: Parta, 495 s. ISBN 9788073201876.
- FLORIAN, Lani. Achievement and Inclusion in Schools. Routledge, 2017. ISBN 978-113-8809-000.
- ADAMUS, Petr., JANKŮ, Kateřina., KALEJA, Martin a ZEZULKOVÁ, Eva. Speciálněpedagogická praxe. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
- Výukové metody
- Online: přednášky, diskuze, rozhovor, brainstorming, samostudium, samostatná příprava studenta. Předmět je možné v tomto letním semestru 2020/2021 realizovat pouze za pomocí nepřímé účasti studenta na náslechové praxi. Konkrétně byla zvolena metoda online interview s vedoucími pracovníky zařízení a škol a studium souvisejících legislativních a koncepčních dokumentů.
- Metody hodnocení
- Pro udělení zápočtu má student povinnost zúčastnit se stanovených úvodních seminářů, které budou v rámci tohoto předmětu realizovány online. Dále student realizuje interview s vedoucím pracovníkem (online) a vede požadované záznamy, které ve formě portfolia odevzdává vyučujícímu.
Odevzdání portfolia dle stanovené struktury je podmínkou pro udělení zápočtu.
Obsahová struktura portfolia:
- název zařízení, jeho funkce,
- cílová skupina uživatelů zařízení
- podmínky podpory komplexního rozvoje uživatelů zařízení
- popis vybraných speciálně pedagogických jevů a procesů
- analýza zjištěných údajů a komparace s teoretickými východisky - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2021/UPPVMK013