FVPFPK06 Tertiary Education and the Context of Equity

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2023
Extent and Intensity
0/0/6. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Special Education – Faculty of Public Policies in Opava
Timetable of Seminar Groups
FVPFPK06/A: Fri 17. 3. 13:05–18:00 C206, I. Savková
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(BN) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 20 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 4/20, only registered: 1/20
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je seznámit studenty se sociálními kontexty terciárního vzdělávání studentů intaktních a studentů se specifickými potřebami, vymezit jejich typologii specifických vzdělávacích potřeb, objasnit rámec rovného a spravedlivého přístupu, včetně popisu zvláštností, které studenta s daným typem postižení ve vysokoškolském prostředí doprovázejí. Předmět nabízí přehled mechanizmů podpory, včetně popisu základních teoretických, koncepčních a jiných procesů, které jsou nezbytně nutné pro zajištění kvalitního vzdělávání bez snížení nároků. Dotýká se otázky studijní úspěšnosti a objasňuje klíčové faktografické skutečnosti, včetně náležitých procesů a nutných mechanizmů, jenž se na úspěšné dokončení studia podílejí.
Learning outcomes (in Czech)
Výstupy učení Odborné znalosti Student se orientuje v názvosloví a terminologii související s terciárním vzděláváním studentů se specifickými potřebami; zná klasifikační systém a typologii specifických potřeb, orientuje se v současné legislativě a dokumentaci používané v systematickém vzdělávání studentů se specifickými potřebami u nás i v Evropě; umí objasnit rovný a spravedlivý přístup ke vzdělávání v terciárním stupni; zná mechanismy podpory a modifikace ve vzdělávání studentů se specifickými potřebami. Odborné dovednosti Student umí popsat specifické potřeby studenta v terciárním vzdělávání; umí komparovat mechanismy podpory a modifikace studia studenta se specifickými potřebami a studenta bez nich, aplikuje pravidla rovného přístupu a spravedlivého zacházení se studentem se specifickými potřebami u nás i v Evropském kontextu. Obecné způsobilosti Student je schopen posoudit ucelený vzdělávací kontext studia studentů se specifickými potřebami v komparaci se situací studentů intaktních.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah seminářů: Vymezení problematiky terciárního vzdělání; Legislativní, metodický a koncepční rámec terciárního vzdělávání; Koncepce terciárního vzdělávání – teoretická a praktická východiska; Studenti se SVP a centra podpory studentům se speciálními vzdělávacími potřebami; Univerzitní, fakultní podpora a možnosti zajištění vyrovnávání podmínek studia; Vzdělávání studentů s daným typem postižením - aktivity zaměřené na psaní, čtení, (bez)bariérovost, orientaci v prostoru a další specifika; Kvalita v terciárním vzdělávání – role subjektů a objektů; Evaluace realizovaných praktických aktivit.
Literature
  • JANKŮ, Kateřina. Terciární vzdělávání jako cesta k zaměstnanosti člověka s disabilitou (Tertiary education as a way to employment of people with disability). Online. In Kaleja, M. Multidimenzionální proporcionalita studijní neúspěšnosti a její vybrané kontexty v terciárním vzdělávání. 1st ed. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě, 2019, p. 107-117. ISBN 978-80-7510-329-1. info
  • KALEJA, Martin. Terciární vzdělávání v aplikovaném měnícím se výzkumném schématu (Higher Education in All Time Changing Applied Research Project). In Škola pro všechny aneb interdisciplinarita ve školní edukaci a pedagogických vědách. 2017. info
  • KALEJA, Martin and Eva ZEZULKOVÁ. Sborník příspěvků z vědecké konference s mezinárodní účastí Inkluzivní vzdělávání v globálních a v užších kontextech : terciární vzdělávání - otázky k inkluzi : [4.12.2014]. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014, 200 pp. ISBN 978-80-7464-660-7. info
Teaching methods (in Czech)
Metody výuky -Metody reproduktivní ( reproduktivní práce s textem, rozhovor ve smyslu kladení otázek při fixaci a opakování učiva) -Metody aktivizační a produktivní (diskuse, brainstorming) -Metody názorně – demonstrační (pozorování procesů, demonstrace jevů/procesů, práce s pojmovou mapou, statická a dynamická projekce/prezentace) -Metody komplexní (skupinové a kooperativní učení, samostudium)
Assessment methods
Credit
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Seminář 6 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2019, Summer 2021, Summer 2022.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2023/FVPFPK06