UNZSOP016 Clinical Propaedeutics

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2024
Extent and Intensity
0/12/12. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
MUDr. Jakub Seget (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Timetable
Fri 9. 2. 13:55–18:50 C311, Thu 22. 2. 13:55–17:10 C312, 17:15–18:50 C308
  • Timetable of Seminar Groups:
UNZSOP016/A: Thu 29. 2. 13:55–18:00 C312, Thu 7. 3. 13:55–18:00 C312, Thu 14. 3. 13:55–15:30 C312, J. Seget
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko-praktický. Zahrnuje ucelené informace o příznacích a symptomatologii systémových onemocnění a moderních diagnostických - laboratorních a vyšetřovacích metodách v pediatrii. Studenti se seznámí s technikou fyzikálního vyšetřování a s hodnocením celkového zdravotního stavu dítěte, naučí se rozpoznávat příznaky signalizující odchylky od zdravého vývoje a příznaky onemocnění. Získají základní znalosti o prevenci v pediatrii.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: student umí popsat a vysvětlit základní postup při vyšetřování dětského pacienta: získávat základní anamnestické údaje od dítěte/rodičů o nemocném dítěti, provádět základní fyzikální vyšetření dítěte, zhodnotit jeho aktuální zdravotní stav, rozpoznávat subjektivní i objektivní příznaky nemocí, orientovat se ve vybraných vyšetřovacích metodách, a to vše vzhledem k specifikům jednotlivých věkových období dětského věku. Zvládá orientaci ve zdravotnické dokumentaci pacienta. Odborné dovednosti: student je schopen demonstrovat fyzikální vyšetření dítěte a zhodnotit jeho aktuální zdravotní stav, je schopen teoretické znalosti převést do praxe. Obecná způsobilost (kompetence): student se dokáže samostatně orientovat ve výše uvedené problematice. Student se aktivně účastní v rámci své kvalifikace vyšetřovacího procesu, dokáže přiměřeně spolupracovat s pacientem/rodičem a veškeré své poznatky aplikuje v navazujících odborných předmětech výuky oboru.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Rozdělení dětského věku, růst a vývoj, psychomotorický vývoj dítěte, používání percentilových grafů v praxi 2. Anamnéza, hodnocení celkového stavu dítěte 3. Vyšetření jednotlivých částí těla u dítěte 4. Fyziologický a patologický novorozenec, vyšetření novorozence 5. Vyšetření respiračního systému, příznaky onemocnění 6. Vyšetření kardiovaskulárního systému, příznaky onemocnění 7. Vyšetření gastrointestinálního traktu, příznaky onemocnění 8. Vyšetření uropoetického traktu, příznaky onemocnění 9. Vyšetření endokrinního systému, vyšetření kůže, příznaky onemocnění 10. Vyšetření pohybového systému, neurologické vyšetření 11. Vyšetření zraku, sluchu, hematologické vyšetření 12. Prevence v pediatrii, screeningy, jednotné preventivní prohlídky, očkování,
Literature
    required literature
  • NEJEDLÁ, M. Fyzikální vyšetření pro sestry. 1. vyd. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-1150-8.
  • MICHÁLEK, J. a kol. - Pediatrická propedeutika, Vybrané kapitoly. 2. vyd. Brno: MU LF, 2013. ISBN 978-80-210-4695-5.
  • NEJEDLÁ, M. Klinická propedeutika pro studenty zdravotnických oborů. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-4402-5.
  • LEBL, J., PROVAZNÍK, K., HEJCMANOVÁ, L. a kol. Preklinická pediatrie. 2. přeprac., vyd. Praha: Galén, Karolinum, 2007. ISBN 978-80-7262-438-6.
  • CHROBÁK,L. Propedeutika vnitřního lékařství. Praha:Grada Publishing, 2007. ISBN 978-80-247-1309-0. info
    recommended literature
  • LEBL, J., JANDA, J., POHUNEK, P., STARÝ, J. et al. Klinická pediatrie. 1. vyd. Praha: Galén, 2012. ISBN 978-80-7262-772-1.
  • STOŽICKÝ, F., SÝKORA, J. a kol. Základy dětského lékařství. 2. vyd. Praha: Karolinum, Praha, 2015. ISBN 978-80-246-2997-1.
  • KLÍMA, J. a kol. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory. 1. vyd. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
  • MUNTAU, C. A. Pediatrie. 6. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4588-6.
  • THOMAS, J., MONAGHAN, T. ed. Klinické vyšetření: moderní propedeutika: rady, tipy, návody pro praxi. 1. vyd. Přeložila Hana POSPÍŠILOVÁ. Praha: Grada, 2018. ISBN 978-80-271-0108-5.
  • LUKÁŠ, K., ŽÁK, A. a kol. Chorobné znaky a příznaky: diferenciální diagnostika. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5067-5.
  • KOVÁCS, L. a kol. Pediatrická propedeutika. Bratislava: ARETE s.r.o., 2014. ISBN 978-80-970624-4-6.
  • PLOIER, R. Diferenciální diagnóza v pediatrii. 1. vyd. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5007-1.
Teaching methods (in Czech)
Modelové příklady, instruktážní videa, diskuze, přednáška, cvičení - vybraná cvičení v nemocnici (nutný bílý plášť, přezůvky, vizitka, fonendoskop), samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Požadavky k zápočtu: splnění 80% docházky ve výuce (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností) a prokazování aktivity, teoretických a praktických vědomostí průběžně během výuky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Summer 2022, Summer 2023, Summer 2025.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2024/UNZSOP016