UPPVIP035 Preventivní aktivity

Fakulta veřejných politik v Opavě
léto 2024
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Rozvrh
každé liché úterý 12:15–13:50 C206, kromě Út 26. 3. ; a Út 2. 4. 12:15–13:50 ONLINE
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
UPPVIP035/A: každé liché úterý 13:55–15:30 C206, kromě Út 26. 3. ; a Út 2. 4. 13:55–15:30 ONLINE
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/20, pouze zareg.: 3/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
Osnova
  • 1. Historie a současné pojetí preventivních aktivit v ČR
  • 2. Základní dělení preventivních aktivit dle koncepce školské prevence rizikového chování
  • 3. Cílové skupiny preventivních aktivit a vývojová specifika dle věkových skupin
  • 4. Kontext a prostředí realizace preventivních aktivit
  • 5. Spolupráce s pedagogy a dalšími odborníky – návazné aktivity a součinnost více institucí
  • 6. Skupinová dynamika preventivních aktivit
  • 7. Preventivní techniky – icebreakery a warm-up aktivity
  • 8. Preventivní techniky – seznamovací aktivity
  • 9. Preventivní techniky – kohezní aktivity a artefiletické techniky
  • 10. Techniky všeobecné primární prevence
  • 11. Techniky selektivní primární prevence dle typu rizikového chování
  • 12. Krizové a mimořádné scénáře během preventivních aktivit
  • 13. Evaluace preventivních programů a aktivit
Literatura
    povinná literatura
  • MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
  • Trauma: https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
  • Školní preventivní program https://www.msmt.cz/file/7347_1_1
  • Traumatizovaný mozek: https://www.podporainkluze.cz/material/traumatizovany-mozek/
  • Braun, R. (2014) Praktikum školní psychologie.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Drogy info: https://www.drogy-info.cz/
  • Metodická doporučení MŠMT - https://www.msmt.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_uvodni_cast.doc
    doporučená literatura
  • MIOVSKÝ, M. et al. Prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
  • MIOVSKÝ, M. et al. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
  • MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
  • CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ, L. & MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-71-2.
  • KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4450-6.
  • MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Druhé, přepracované a doplněné vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
  • MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
  • VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P. et al. Hra v terapii. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-1190-7.
  • Metodiky Odyssea - https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
  • Infografiky - https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
  • Sumář dobré praxe: https://bein.ped.muni.cz/sumar-dobre-praxe
Výukové metody
Přednáška s diskusí Pozorování Práce ve skupinách Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Metody hodnocení
Zkouška: písemná z povinné literatury a přednášek (splnění 75 %) Semináře: Skupinová práce - tvorba preventivního programu na předem zvolené téma a jeho prezentace v semináři. Docházka.
Informace učitele
Student bude moci konzultovat prostřednictvím elektronické pošty, v individuálních nebo skupinových konzultacích i během dne konání přednášky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, léto 2022, léto 2023, léto 2025.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP035