FVP:UPPVIP035 Preventivní aktivity - Informace o předmětu
UPPVIP035 Preventivní aktivity
Fakulta veřejných politik v Opavěléto 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- každé liché úterý 12:15–13:50 C206, kromě Út 26. 3. ; a Út 2. 4. 12:15–13:50 ONLINE
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 20/20, pouze zareg.: 3/20 - Mateřské obory/plány
- Sociální patologie a prevence (program FVP, SPP)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je poskytnout studentům vhled do problematiky tvorby a realizace preventivních programů ve školách. Studenti získají teoretické znalosti z oblasti primární prevence a praktické zkušenosti s využíváním různých metod práce s dětmi i s konkrétními technikami a aktivitami. Důraz je kladen zejména na dovednost náležitě strukturovat preventivní program a na adekvátní volbu aktivit pro dané téma programu a věkovou kategorii cílové skupiny. Součástí praktické přípravy bude vytvoření preventivního programu pro konkrétní oblast rizikového chování. Výuka bude probíhat interaktivní formou, ve vybraných tématech se očekává intenzivnější samostudium studenta. Budou využity dialogické metody (např. diskuze, rozbor, zpětná vazba, brainstorming), aktivizující metody (např. hry, simulace, hraní rolí, demonstrace), pozorování, domácí cvičení. Studenti budou pracovat individuálně i ve skupinách.
- Osnova
- 1. Historie a současné pojetí preventivních aktivit v ČR
- 2. Základní dělení preventivních aktivit dle koncepce školské prevence rizikového chování
- 3. Cílové skupiny preventivních aktivit a vývojová specifika dle věkových skupin
- 4. Kontext a prostředí realizace preventivních aktivit
- 5. Spolupráce s pedagogy a dalšími odborníky – návazné aktivity a součinnost více institucí
- 6. Skupinová dynamika preventivních aktivit
- 7. Preventivní techniky – icebreakery a warm-up aktivity
- 8. Preventivní techniky – seznamovací aktivity
- 9. Preventivní techniky – kohezní aktivity a artefiletické techniky
- 10. Techniky všeobecné primární prevence
- 11. Techniky selektivní primární prevence dle typu rizikového chování
- 12. Krizové a mimořádné scénáře během preventivních aktivit
- 13. Evaluace preventivních programů a aktivit
- Literatura
- povinná literatura
- MIOVSKÝ, M. et al. Programy a intervence školské prevence rizikového chování v praxi. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-394-5.
- Trauma: https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
- Školní preventivní program https://www.msmt.cz/file/7347_1_1
- Traumatizovaný mozek: https://www.podporainkluze.cz/material/traumatizovany-mozek/
- Braun, R. (2014) Praktikum školní psychologie.
- KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5.
- Drogy info: https://www.drogy-info.cz/
- Metodická doporučení MŠMT - https://www.msmt.cz/uploads/Metodicke_doporuceni_uvodni_cast.doc
- doporučená literatura
- MIOVSKÝ, M. et al. Prevence rizikového chování. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-392-1.
- MIOVSKÝ, M. et al. Návrh doporučené struktury minimálního preventivního programu prevence rizikového chování pro základní školy. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-74-3. info
- MIOVSKÝ, M. et al. Kvalita a efektivita v prevenci rizikového chování dětí a dospívajících. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-395-2.
- MIOVSKÝ, M. et al. Příklady dobré praxe programů školské prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-91-0. info
- CHARVÁT, M., JURYSTOVÁ, L. & MIOVSKÝ, M. Čtyřúrovňový model kvalifikačních stupňů pro pracovníky v primární prevenci rizikového chování ve školství. Praha: Univerzita Karlova v Praze & Togga, 2012. ISBN 978-80-87258-71-2.
- KOLAŘÍK, M. Interakční psychologický výcvik. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-4450-6.
- MIOVSKÝ, M. a kol. Výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování. Druhé, přepracované a doplněné vyd. Praha: Klinika adiktologie 1. LF UK v Praze a VFN v Praze, 2015. ISBN 978-80-7422-391-4.
- MARTANOVÁ, Veronika a kol. Standardy odborné způsobilosti poskytovatelů programů školské primární prevence rizikového chování. Praha: Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta, 2012. ISBN 978-80-87258-75-0. info
- VALENTA, M., HUMPOLÍČEK, P. et al. Hra v terapii. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-1190-7.
- Metodiky Odyssea - https://www.odyssea.cz/metodiky/lekce-a-kurzy/
- Infografiky - https://www.podporainkluze.cz/material/infografiky-trauma/
- Sumář dobré praxe: https://bein.ped.muni.cz/sumar-dobre-praxe
- Výukové metody
- Přednáška s diskusí Pozorování Práce ve skupinách Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Metody hodnocení
- Zkouška: písemná z povinné literatury a přednášek (splnění 75 %) Semináře: Skupinová práce - tvorba preventivního programu na předem zvolené téma a jeho prezentace v semináři. Docházka.
- Informace učitele
- Student bude moci konzultovat prostřednictvím elektronické pošty, v individuálních nebo skupinových konzultacích i během dne konání přednášky.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/leto2024/UPPVIP035