UNZSOK034 Multicultural Nursing

Faculty of Public Policies in Opava
Summer 2025
Extent and Intensity
4/0/0. 1 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
PhDr. Jana Haluzíková, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Markéta Skalná, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: Mgr. Veronika Slováček Hagenová
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoretický, který učí studenty/ky kvalitně ošetřovat nemocné jiných kultur a etnik, tzn. nemocné s odlišnými sociokulturními potřebami a prioritami. Rovněž je připravuje na větší diverzifikaci pacientů (různorodost kulturní, národnostní, etnickou, apod.). Tato připravenost se týká nejenom ošetřovatelství, ale také oblasti legislativní, politické a vzdělávací. Cílem je poskytnout vhodnou a účinnou podporu a pomoc ve zdraví a nemoci při respektování specifik každého cizince. Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy z oblasti multikulturního ošetřovatelství, naučit je využívat vhodné metody k zhodnocení kulturních specifik jedince a přimět studenty ke kritickému myšlení při zavádění kulturně – specifických intervencí do ošetřovatelské péče. Po absolvování předmětu by studenti měli být schopni: popsat různé koncepty a teorie pluralismu a multikulturalismu, vč. orientace v základních pojmech, kriticky hodnotit rostoucí kulturní diverzitu a její dopad na soudobou společnost a předně na ošetřovatelskou praxi.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti: Studenti mají dostatečné teoretické znalosti k tomu, aby byli schopni správně zhodnotit jedince se specifickými kulturními a spirituálními potřebami. Odborné dovednosti: Studenti umí použít konkrétní nástroje k hodnocení kulturních specifik a spirituálních potřeb a umí na zjištěná fakta adekvátně reagovat. Obecná způsobilost (kompetence): Studenti umí zajistit adekvátní péči všem jedincům v oblasti kulturních a spirituálních potřeb, včetně administrace těchto intervencí. Studenti nabydou kompetenci k hodnocení kulturních specifik a spirituálních potřeb pacientů, včetně zajištění odborné péče v této oblasti. Budou pracovat metodou ošetřovatelského procesu s uzpůsobením pro specifickou kulturní potřebu každého jedince.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do multikulturního ošetřovatelství 2. Multikulturalismus v hlavních a souvisejících pojmech. Problematika společenské diverzifikace menšin. Reprezentace menšinových kultur v ČR. 3. Antropologie „ras“, etnických a národnostních menšin. Společensko-kulturní souvislosti k menšinám v prostoru ČR a Evropy. 4. Determinanty xenofobie a rasismu aneb jak účinně s xenofobií a rasismem bojovat. Zjevné a skryté faktory psychologických schémat stereotypů, předsudků a názorů v multikulturním ošetřovatelství a péči. 5. Kulturně shodná a rozdílná péče založená na různorodosti a univerzálnosti. Vybrané oblasti kvality života menšinových pacientů a jejich limity. 6. Specifika české sociokulturní komunity a zdravotnického systému. Sociální rovnost a sociální spravedlnost. 7. Aplikace kulturního posouzení do ošetřovatelského posouzení stavu potřeb a kvality života u pacientů v ČR. 8. Spirituální potřeby člověka, posuzování spirituálních potřeb, vliv spirituality na kvalitu života. 9. Náboženská specifika, religiozita x spiritualita, nemocniční kaplanství. 10. Kulturní identifikátory, práce na vlastním pěstování spirituality, uvědomění si vlastních kulturních specifik a spirituálních potřeb.
Literature
    required literature
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Úvod do transkulturního ošetřovatelství. E-opora.[online]. Opava: SLU v Opavě, 2013. ISBN 978-80-260-4970-8. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L., TOMANOVÁ, D., KUDLOVÁ, P., HALMO, R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1213-X. info
  • IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ, L., KUTNOHORSKÁ, J. Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1212-1. info
    recommended literature
  • KERSEY - MATUSIAK G. Delivering Culturally Competent Nursing Care. New York: Springer Publishing Company, 2013. ISBN 978-0-8261-9382-7. URL info
  • PURNELL, L. D. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. Philadelphia: F.A. Davis Company, 2013. ISBN 978-0-8036-3705-4. URL info
  • SAGAR, P. L. Transcultural Nursing Theory and Models. Application in Nursing Education, Practice, and Administrat. New York: Springer. Publishing Company, 2012. ISBN 978-0-8261-0748-0. info
  • NEMČEKOVÁ, M., ŠPIRUDOVÁ, L. Leiningerové teorie kulturně shodné a rozdílné péče založené na různorodosti a univerzálnosti. In Ošetřovatelství, konceptuální modely a teorie. Eds. K. Žiaková, D. Jarošová, J. Čáp. Ostrava: ZSF, OU v Ostravě, 2008. ISBN 80-7368-068-8. info
  • MASTILIAKOVÁ, D., ARCHALOUSOVÁ, A. a kol. Multikulturní ošetřovatelství 1 [online]. c2008 [cit. 4. dubna 2008]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2008. URL info
  • LEININGER . M., McFARLAND, M.R. Culture Care Diversity and Universality. A Worlwide Nursing Theory. Sudbury: Jones and Bartett Publishers, 2006. ISBN 0-7637-3437-3. info
  • GIGER, J. N., DAVIDHIZAR, R. E. Trancultural Nursing. Assessment & Intervention. St. Louis: Mosby, 2004. ISBN 0-323-02295-2. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. a kol. Překonávání kulturních a komunikačních bariér při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Olomouc: LF UP, 2002. info
Teaching methods (in Czech)
Přednáška, prezentace, metody kritického myšlení, diskuze, samostudium.
Assessment methods (in Czech)
Splnění 80% docházky ve výuce, prokazování aktivity a teoretických vědomostí průběžně během výuky (studentovi, který se z vážných důvodů nemohl povinné výuky zúčastnit, vyučující určí náhradní způsob splnění studijních povinností). Zápočet: seminární práce na zadané téma a její ústní obhajoba.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2021, Summer 2023, Summer 2024.
  • Enrolment Statistics (Summer 2025, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/summer2025/UNZSOK034