UPPVKP006 Social Communication in Related Professions

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2010
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
PhDr. Věra Juříčková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
žádné
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět Sociální komunikace v pomáhajících profesích si klade za cíl seznámit studenty s pojmy a koncepcemi z oblasti teorie komunikace. Základ budou tvořit koncepce sociálního jednání, teorie komunikace, poznatky z interpersonální komunikace atd. Současně bude kladen důraz na osvojení si komunikačních dovedností, seznámení se specifickými komunikačními postupy u pracovníků v pomáhajících profesích a na rozšíření vědomosti v předcházení nedorozuměním v mezilidské komunikaci. Dále si předmět klade za cíl, aby studenti porozuměli významu používání technik aktivního naslouchání a empatie při vedení poradenského rozhovoru a získali nové strategie ve zvládání konfliktu a agrese v komunikačním procesu.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Sociální styk (sociální percepce, interakce, komunikace).
    2. Základní komunikační modely.
    3. Verbální komunikace (její význam, obsahová stránka řeči, paralingvistika, překážky v komunikaci, komunikační techniky). Technika mluveného slova.
    4. Neverbální komunikace. Řeč těla. Image.
    5. Aktivní naslouchání.
    6. Empatie. Emoční inteligence.
    7. Konflikt a agrese v komunikaci.
    8. Rozhovory. Poradenský rozhovor.
    9. Komunikace ve skupině.
    10. Interpersonální konflikty.
    11. Osobnostní typologie pracovníka v pomáhajících profesích. Specifika komunikace v pomáhajících profesích. Syndrom vyhoření a syndrom pomáhajících.
    12. Komunikace a problémový klient. Typy uživatelů.
Literature
    required literature
  • ALLHOFF, D-W., ALLHOFF, W. Rétorika a komunikace. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2283-2. info
  • JANOUŠEK, J. Verbální komunikace a lidská psychika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1594-0. info
  • MIKULÁŠTÍK, M. Komunikační dovednosti v praxi. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0650-4. info
  • DE VITO, J. A. Základy mezilidské komunikace. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-7169-988-8. info
  • HICKSON, A. Dramatické a akční hry ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha: Portál, 2000. info
  • VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info
  • BAKALÁŘ, E. Nové psychohry: společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-235-1. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-042-1. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Díl 1. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-79-8. info
  • HERMOCHOVÁ, S. Hry pro život: Sociálně psychologické hry pro děti a mládež. Díl 2. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-80-1. info
    recommended literature
  • KOPŘIVA, P., et al. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 3. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-339-0. info
  • BUCHTOVÁ, B. Rétorika. Praha : Grada Publishing, 2006. ISBN 80-247-0868-X. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., ŠIMANOVSKÁ, B. Hry pro rozvoj zdravé osobnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-024-0. info
  • NELEŠOVSKÁ, A. Pedagogická komunikace v praxi. Praha: Grada, 2005. info
  • HARTLEY, M. Řeč těla v praxi. Praha: Portál, 2004. ISBN 70-7178-844-9. info
  • TEGZE, O. Neverbální komunikace. Praha: Computer Press,, 2003. ISBN 80-2510-183-5. info
  • PORTMANNOVÁ, R. Hry pro posílení psychické odolnosti. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-607-1. info
  • HOPP, S., HOPP, H., KABEL, J. Sociálně psychologické hry pro dospívající. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-434-6. info
  • ŠIMANOVSKÝ, Z., MERTIN, V. Hry pomáhají s problémy. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-408-7. info
  • CAMPBELLOVÁ, J. Techniky arteterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. 2. vyd. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-428-1. info
  • NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. info
  • CANFIELD, J., SICCONE, F. Hry pro výchovu k odpovědnosti a sebedůvěře. Praha: Portál, 1998. info
  • BERNE, E. Co řeknete, až pozdravíte. Praha: Portál, 1997. info
  • GOLEMAN, D. Emoční inteligence. Praha: Columbus, 1997. info
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-150-9. info
  • LUKASOVÁ, E. Logoterapie ve výchově. Praha: Portál, 1997. info
  • KŘIVOHLAVÝ, J., MAREŠ, J. Komunikace ve škole. Brno: CDVU MU, 1995. info
  • HURST, B. Encyklopedie komunikačních technik. Praha: Grada, 1994. ISBN 80-85424-40-1. info
  • MAREŠ, J. (ed.). Komunikace s pacientem, jako aktuální problém školství a zdravotnictví. Hradec Králové: LF UK, 1992. info
Teaching methods
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Lecture with a video analysis
Assessment methods
Grade
Written exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 8 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2011, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2010, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2010/UPPVKP006