UO00036 Developmental Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mária Gažiová, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Prerequisites (in Czech)
UO00006 General Psychology
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je součástí komplexu předmětů z psychologie. Seznamuje s vývojovými zákonitostmi a přístupy k periodizaci duševního života člověka. Charakterizuje jednotlivá období - dětství, dospívání, dospělost, životní vyvrcholení a stabilizaci, stárnutí a stáří. Rozdíly v duševním vývoji ženy a muže.
Syllabus (in Czech)
  • Obsah přednášek:
    Úvod do studia.
    Vývojové hledisko a jeho význam v psychologii
    Činitelé duševního vývoje
    Zákonitosti biopsychického vývoje člověka
    Periodizace duševního vývoje člověka.
    Vývoj a učení,výchova činnost
    Období prenatální, novorozenecké, kojenecké a batolecí
    Předškolní a mladší školní věk.
    Dospívání - prepubescence, pubescence a adolescence
    Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    Obsah seminářů a praktických cvičení:
    Úvod do studia.
    Nativistické a enviromentalistické přístupy k vývojovým činitelům.
    Význam prenatálního období pro duševní vývoj člověka.
    Utváření základní důvěry v období mateřského děts
    Kvalitativní stránka iniciativy v předškolním věk
    Utváření sebeprosazování v mladším školním věku.
    Hledání vlastní identity v dospívání
    Specificky psychosociální problém intimity v mladé dospělosti
    Obsah pojmu generativity v dospělosti.
    Význam integrity v pozdní dospělosti a stáří
    Výcvik v projektivních metodách pro poznání vývoje člověka.
Literature
    required literature
  • MATĚJČEK, Z. - DYTRYCH, Z. Děti, rodina a stres. Praha:Galén, 1994. info
  • PŘÍHODA,V. Ontogeneze lidské psychiky. Praha:SPN, 1974. info
  • ČÍŽKOVÁ, J. A KOL. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. info
  • ČAČKA, O. Psychologie vrstev duševního dění osobnosti a jejich autodiagnostika. Brno 1994. info
  • VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie.Praha:Portál, 2000. info
    recommended literature
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • MATOUŠEK,O. Rodina jako instituce a vztahová síť. Praha:Slon,1993. info
  • MATĚJČEK, Z. Dítě a rodina v psychologickém poradenství. Praha: SPN, 1992. ISBN 8004-25236-2. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 1993, Winter 1994, Winter 1995, Winter 1996, Winter 1997, Winter 1998, Winter 1999, Winter 2000, Winter 2001, Winter 2002, Winter 2003, Winter 2004, Winter 2006, Winter 2007, Winter 2008, Winter 2009, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UO00036