UOSP005 General and Developmental Psychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2011
Extent and Intensity
2/1/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Boris Iljuk, CSc. (lecturer)
PhDr. Zdeňka Římovská, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Mária Gažiová, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoreticko- praktický. Je základní součástí komplexu předmětů z psychologie, které tvoří multidisciplinární charakter oboru ošetřovatelství. Seznamuje studenty se základní psychologickou terminologií, s poznatky o citovém prožívání, kognitivních procesech a chování člověka.D8le seznamuje s jednotlivými vývojovými etapami včetně prenatálního období až po stáří.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Počet hodin Témata
    2 Předmět a úkoly psychologie. Metody poznávání člověka
    1 Kognitivní systém. Duševní výkonnost člověka - inteligence
    1 Schopnosti, dovednosti, návyky. Emotivní systém.
    1 Povaha citů - temperament. Dynamické zdroje činnosti, motivace.
    1 Utváření chování člověka - potřeby, zájmy, postoje, hodnoty.
    1 Chování člověka v náročných životních situacích
    2 Teoretické přístupy k utváření osobnosti. Stáří - senium, senescencium, patriarchium
    1 Utváření sebepojetí osobnosti. Význam životních etapap v životě člověka - životní krize
    1 Charakter jako zhodnocení osobnosti
    1 Tvořivé naplňování života člověka. Dospělost - raná, životní vyvrcholení a střední věk
    2 Vývoj člověka, fylogeneze, ontogeneze, pojmy a definice. Období prenatální a novorozenecké
    2 Období kojenecké a batolecí. Význam hry v životě dětí
    1 Význam hraček . Předškolní a mladší školní věk
    2 Předškolní a mladší školní věk. Dospívání - prepubescence, pubescence. Dospívání - pubescence a adolescence. Dospívání - adolescence.
    1 Aktivity dětí, aktivity dospívajících, aktivity dospělých , aktivity seniorů

    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení :
    Počet hodin Témata
    1 Cvičení zaměřené na sebepoznání
    1 Cvičení zaměřené na sebehodnocení
    1 Psychologické metody - pozorování
    1 Psychologické metody - rozhovor
    1 Rozvoj zájmů v životních etapách
    1 Rozvoj zájmů v dětství
    1 Význam hry u dětí
    1 Význam dětské kresby
    1 Rozbor dětské kresby
    1 Projektivní metody
Literature
    recommended literature
  • ČÍŽKOVÁ, J. A KOL. Přehled vývojové psychologie. Olomouc: UP, 1999. info
  • PIAGET, J. Psychologie dítěte. Praha: Portál, 1997. Praha: Portál. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • VÁGNEROVÁ,M. Základy psychologie. Praha: Univerzita Karlova v Praze,, 2005. ISBN 80-246-0841-3. info
  • ČÍŽKOVÁ,J. Poznávání duševního života člověka. Olomouc: UP,, 2000. info
  • Vágnerová, M. Vývojová psychologie. Praha:Portál,, 2000. ISBN 80-7178-308-0. info
  • LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha : Grada Publishing, 1998. info
  • NAKONEČNÝ, M. Základy psychologie. Praha: Academia, 1997. ISBN 80-200-0689-3. info
  • Vagnerová, M. Vývojová psychologie I. Praha: Karolinum, 1996. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Winter 2012, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2011, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2011/UOSP005