UOSK033 Nursing Research 1

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2012
Extent and Intensity
0/0. 2 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lenka Špirudová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Dagmar Mastiliaková, Ph.D.
Institute of Paramedical Health Studies – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět je koncipován jako teoretický základ studijního programu ošetřovatelství. Systémově vymezuje ošetřovatelství jako moderní vědní disciplínu s vlastní filozofií, hodnotovým systémem, předmětem zkoumání, teoretickými modely, standardní terminologií, klasifikačními systémy a metodologií. Seznamuje s historickým vývojem ošetřovatelství u nás a ve světě, s multikulturní dimenzí ošetřovatelské péče o individuální potřeby člověka, rodiny a komunity, s hlavními úkoly a funkcemi ošetřovatelství ve společnosti a se současnými trendy progresivního vývoje, jenž souvisí se zvyšováním efektivity zdravotnických systému a se zajišťováním kvality péče o zdraví populace.
Syllabus (in Czech)
  • Obsahové zaměření přednášek:
    Počet hodin Témata
    1 Definice vědy. Vědecké poznání. Charakteristické rysy moderní vědy. Výzkum ve zdravotnictví.
    1 Vymezení pojmu výzkumu a jeho druhů. Věda, vědecký přístup, základní a aplikovaný výzkum Klasifikační systémy v ošetřovatelství.
    1 Metody, procedury a techniky výzkumu. Metody výzkumu a jejich výběr pro výzkum proměnných veličin.
    1 Fáze výzkumu: přípravná fáze, projekt výzkumu, předmět výzkumu (hypotéza a její druhy, metody a techniky, zpracování, organizační zabezpečení
    1 Vědecký přístup, zdroje lidského poznání, charakteristika vědeckého přístupu.
    1 Etika vědeckého výzkumu v ošetřovatelství. Etický kodex instituce zabývající se výzkumem. Etický kodex vědce. Etika vědeckého výzkumu v medicíně a ošetřovatelství.
    1 Využití kvalitativních metod při výzkumu. Kvalitativní metodologie. Kvantitativní
    postupy při analýze kvalitativních dat.
    1 Příčinnost (kauzalita) a induktivní metody ve vědeckém poznání. Kauzální úlohy, kauzální systémy. Induktivní metody.
    1 Kvalitativní výzkum ve vědách o člověku na prahu třetího tisíciletí. Priority výzkumu pro 21. století v ošetřovatelství.

    Obsahové zaměření seminářů a praktických cvičení:
    Počet hodin Témata
    1 Kvantitativní a kvalitativní metodologie výzkumu v ošetřovatelství .
    1 Standardizovaný dotazník, pozorování, rozhovor.
    1 Kauzální systémy, kazuistiky
    1 Informační systémy pro vědu a výzkum.Databáze výzkumu a vývoje. Struktura vědecko-výzkumné práce.
    0,5 Jednotlivé fáze přípravy a realizace výzkumného procesu.
Literature
    recommended literature
  • MUNZAROVÁ, M. Lékařský výzkum a etika. Praha: Grada, 2005. info
  • ŽIAKOVÁ, K. A KOL. Ošetrovateľstvo - teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. info
  • STRATEGICKÉ DOKUMENTY PRO VŠEOBECNÉ SESTRY A PORODNÍ ASISTENTKY. Povědomí o výzkumu v praxi sestry a porodní asistentky. MZČR, 2002, neprodejná publikace. info
  • BURNS,N. Study Guide for the Practice of Nursing Research. ELSEVIER. ISBN 978-0-72160-6. info
  • KRÁLOVÁ, J. Kvalitativní výzkum v ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • RADKOVÁ, L. Kvantitativní výzkum ošetřovatelství. Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • KUDELOVÁ, J. Vyhledávání odborné literatury on-line - Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • ŠPIRUDOVÁ, L. Výzkum v ošetřovatelství (EBN). Distanční studijní opora a e-learningový kurz. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. URL info
  • BÁRTLOVÁ, S., SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ,V. Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2005. ISBN 70-7013-416-X. info
  • MELNYK,B.,FINEOUT-OVERHOLT,E. Evidence-Based Practice in Nursing and Health Care. A Guide to Best Practice. ELSEVIER, 2004. ISBN 0-7817-4477-6. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 5 HOD/SEM, Seminář 3 HOD/SEM.
The course is also listed under the following terms Winter 2009, Winter 2010, Winter 2011, Winter 2013, Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018.
  • Enrolment Statistics (Winter 2012, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2012/UOSK033