UPPVJP032 Kazuistický seminář

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Silvie Quisová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je naučit studenty popisovat adekvátním způsobem případ v sociální oblasti a vypracovat výstižnou kazuistiku seniora. Student se naučí flexibilně reagovat na osobnost konkrétního klienta při vypracovávání dané kazuistiky. Student se naučí používat adekvátní písemný záznam kazuistiky, diskutovat nad prezentovaným případem a vytvářet závěry plynoucí z jednotlivých kazuistik.
Learning outcomes (in Czech)
Oborové znalosti:Student rozumí základním pojmům a koncepcím z oblasti kvalitativního výzkumu. Student se orientuje se v jednotlivých oblastech kazuistiky, umí pracovat s anamnézami, dokáže popsat případ na základě pozorování a rozhovoru se seniorem, dále na základě studia spisové dokumentace a dalších zdrojů. Student chápe souvislosti mezi jednotlivými oblastmi života seniora, jeho osobností a aktuálním stavem.
Oborové dovednosti:Student dovede vést rozhovor se seniorem za účelem sestavení kazuistiky nebo případové studie. Student dokáže odhalit spojitosti mezi jednotlivými oblastmi života seniora a vývojem problému, student umí využívat odborné zdroje k sestavení doporučených opatření a prognózy případu. Student je schopen pracovat s citlivými informace a dodržuje profesní etiku. Student je schopen aplikovat získané informace a dovednosti v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe.
Obecné způsobilosti: Student je schopen provést kvalitativní výzkum v oblasti práce se seniorem a sestavit kazuistiku nebo případovou studii. Student umí analyzovat dosavadní postupy v případu a navrhnout vhodnou strategii další práce s klientem. Absolvováním předmětu je student způsobilý studovat jednotlivé případy seniorů a využívat své vědomosti a dovednosti při další práci se seniory, lépe reagovat na jejich potřeby a napomáhat pracovníkům v další odborné práci.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Kvalitativní zkoumání případu seniora – kazuistika, diagnostické metody
  • 2. Klíčové pojmy, stanovení cíle, druhy a funkce kazuistiky
  • 3. Formální a obsahová nároky kazuistiky
  • 4. Chyby a překážky v sestavování kazuistiky
  • 5. Specifika kazuistiky seniora, práce s anamnézou
  • 6. Zpracování výsledků pozorování a rozhovoru
  • 7. Zpracování dalších informací z analýz dokumentů, dotazníků apod.
  • 8. Sestavení prognózy a návrhy na rozvoj seniora
  • 9. Autodiagnostika pracovníka, analýza interakce pracovníka a seniora
  • 10. Sestavování kazuistiky, analýza chyb
  • 11. Případová studie, ukázky
  • 12. Analýza kazuistik
  • 13. Analýza případových studií
Literature
    required literature
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika ve špeciálnej pedagogike. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2010. ISBN 978-80-555-0143-7. info
  • HUČÍK, J., HUČÍKOVÁ, A. Kazuistika v sociálnej práci. Bratislava: VŠZaSP sv. Alžběty, 2010. ISBN 978-80-89271-66-5. info
  • KUČEROVÁ, H. Demence v kazuistikách. Vyd. 1. Praha: Grada, 2006. 109 s. Psyché. ISBN 80-247-1491-4.
  • LEVICKÁ, J. Prípadová sociálna práce – zrod a rozvoj. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-578-3.
  • QUISOVÁ, S. Kazuistický seminář[online]. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2019. Dostupné z: https://elearning.slu.cz/course/index.php?categoryid=45
  • Vybrané kazuistiky sociální práce ve zdravotnictví. 1. vydání. Praha: ARSCI, 2016. 70 stran. ISBN 978-80-7420-051-9.
    recommended literature
  • GABURA, J., MYDLÍKOVÁ, E. a kol. Vedenie sociálneho prípadu. Bratislava: Asociácia supervízorov a sociálnych, 2004. ISBN 8096871323. info
  • HADJ-MOUSSOVÁ, Z., DUPLINSKÝ, J. a kol. Diagnostika: pedagogickopsychologické poradenství II. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2002. ISBN 80-7290-101-X.
  • HENDL, J. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
  • MIOVSKÝ, M. Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1362-4. info
  • ŽIAKOVÁ, K. et al. Ošetrovateľstvo: teoria a vedecký výskum. Druhé, přepracované vydání. Martin: Osveta, 2009, s. 264–266. ISBN 80-8063-304-2.
Assessment methods (in Czech)
zápočet
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2020, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVJP032