UPPVMK036 Sociologie dětství a dítěte

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává poznatky z oblasti sociologie dětství a dítěte. Vymezuje společenský pohled na problematiku výchovy, vzdělávání, společenské funkce výchovy, subjekty a objekty výchovy z pohledu sociologického. Zaměřuje se na společenské determinanty hrající klíčovou roli v procesu formování jedince. Dále předmět nabízí teoretický vhled do rodinné výchovy, vztahů v rodině, fungování rodiny a do problémů vyskytující se v rodinném prostředí, též v jiných výchovných prostředích.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student se orientuje v základní terminologii oboru
- Student získá znalost vymezení oblasti výchovy a vzdělávání a příbuzných oborů
- Student získá znalost sociologických přístupů k interpretaci vlivu rodinného zázemí
- Student se orientuje v celospolečenském kontextu v oblasti výchovy a vzdělávání
- Student získá znalost psychosociálních vlivů na vývoj dítěte
- Student získá znalost problematiky rodiny a manželství, funkcí a cílů rodinné výchovy.

Odborné dovednosti:
- Student umí popsat souvislosti k problematice negativních jevů a jejich vlivu v rodině a ve škole
- Student dokáže pospat zlomové momenty v životních etapách člověka a jeho socializace
- Student umí popsat typologii výchovných prostředí ovlivňující vývoj dítěte
- Student získá znalost socializace žáka ve školních podmínkách, taxace funkcí školy.

Obecné způsobilosti:
- Student získá dovednost psát konspekt z odborného zdroje ze zadané tematicky vázané literatury.
Osnova
  • 1. Vymezení sociologie dětství a dítěte a její interdisciplinarity
  • 2. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy
  • 3. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality
  • 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality
  • 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení
  • 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech
  • 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou a školou
  • 9. Institucionální výchova a institucionální péče
  • 10. Ohrožené děti a systém péče o ně
  • 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace
  • 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému
Literatura
    povinná literatura
  • JANÁK, D. 2018. Tři tradice sociologie venkova v počátcích sociologie vybraných zemí střední Evropy. Sociológia - Slovak Sociological Review. Vol. 50, no. 2 (2018), p. 149-171.
  • JANÁK, D., J. ŠTREIT a kolektiv. 2017. Romové obrazem. Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti. Opava: Slezská univerzita. 138 s., ISBN: 978-80-7510-266-9.
  • KALEJA, M. Determinanty edukace sociálně vyloučených žáků základních škol z pohledu speciální pedagogiky. Ostrava: PdF OU, 2014. ISBN 978-80-7464-544-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. The Context of Special Educational Needs of Selected Pupils in Primary Education. Ostrava: Faculty of Education, University of Ostrava, 2012. ISBN 978-80-7464-171-8.
  • RABUŠICOVÁ, M., KAMANOVÁ, L., PEVNÁ, K. O mezigeneračním učení. Brno: MU, 2011. ISBN 978-80-210-5750-0.
  • ŠEĎOVÁ, K., ŠVAŘÍČEK, R., ŠALAMOUNOVÁ, Z. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
    doporučená literatura
  • JANÁK, D. Počátky teoretické sociologie v českých zemích. Text věnovaný památce prof. M. Petruska. Sociológia- Slovak Sociological Review. 2013, roč. 45, č. 4. ISSN 0049-1225.
  • JANÁK, D., STANOEV, M. a kol. Rozšířit řečiště hlavního vzdělávacího proudu; Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-157-0.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN
  • MATOUŠEK, O., PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
    neurčeno
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Vyd. 1. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. 307 s. ISBN 8073300826.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: CEV, FVP Slezské univerzity v Opavě, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M. a kol. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Fakulta veřejných politik, Slezská univerzita v Opavě. ISBN 978-80-7510-167-9.
  • SIROVÁTKA, T., HORA, O. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno/Boskovice: František Šalé - Albert, 2008. 328 s. ISBN 978-80-7326-140-5.
  • FAWCETT, Mary. Learning Through Child Observation, Third Edition. Jessica Kingsley Publishers, 2016. ISBN 9781849056472.
  • KALEJA, Martin. Sociologie dětství a dítěte. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
100% docházka do seminářů zpracování zadaného úkolu a jeho prezentace v semináři (předpoklad k písemnému zápočtu) písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.