UPPVMK036 Sociologie dětství a dítěte

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2021
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Dušan Janák, Ph.D.
Ústav speciální pedagogiky – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Jan Viktorin, Ph.D.
Rozvrh
Pá 8. 10. 12:15–14:40 C310, Pá 29. 10. 12:15–14:40 C401
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět podává poznatky z oblasti sociologie dětství a dítěte. Vymezuje společenský pohled na problematiku výchovy, vzdělávání, společenské funkce výchovy, subjekty a objekty výchovy z pohledu sociologického. Zaměřuje se na společenské determinanty hrající klíčovou roli v procesu formování jedince. Dále předmět nabízí teoretický vhled do rodinné výchovy, vztahů v rodině, fungování rodiny a do problémů vyskytující se v rodinném prostředí, též v jiných výchovných prostředích.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- student se orientuje v základní terminologii oboru
- student získá znalost vymezení oblasti výchovy a vzdělávání a příbuzných oborů
- student získá znalost sociologických přístupů k interpretaci vlivu rodinného zázemí
- student se orientuje v celospolečenském kontextu v oblasti výchovy a vzdělávání
- student získá znalost psychosociálních vlivů na vývoj dítěte
- student získá znalost problematiky rodiny a manželství, funkcí a cílů rodinné výchovy
Odborné dovednosti:
- student umí popsat souvislosti k problematice negativních jevů a jejich vlivu v rodině a ve škole
- student dokáže pospat zlomové momenty v životních etapách člověka a jeho socializace
- student umí popsat typologii výchovných prostředí ovlivňující vývoj dítěte
- student získá znalost socializace žáka ve školních podmínkách, taxace funkcí školy
Obecné způsobilosti:
- student získá dovednost psát konspekt z odborného zdroje ze zadané tematicky vázané literatury
Osnova
  • 1. Vymezení sociologie dětství a dítěte a její interdisciplinarity.
  • 2. Rodina, typologie, modely, rodinná schémata a komunikační systémy (proměny rodiny v dějinách).
  • 3. Demografické charakteristiky rodin, její podoby a modality (klasické a moderní teorie rodiny).
  • 4. Rodinné působení, styly a modely v kontextu mezigeneračního učení (česká rodina).
  • 5. Sociální vyloučení, sociálně vyloučené rodiny, faktory a jejich kauzality (rodina jako základní stavební kámen sociální nerovnosti).
  • 6. Syndromy vyplývající z nesprávného rodinného působení (rodiče, dítě a socializace v rodině).
  • 7. Sociální deviace a sociální patologie v rodinných schématech (rodiče, dítě a socializace v rodině).
  • 8. Typologie nerodinných výchovných prostředí a jejich provázanost s rodinou a školou (rozvod a opakované manželství).
  • 9. Institucionální výchova a institucionální péče (dítě mimo rodinu, role školy a vrstevnických skupin v socializaci).
  • 10. Ohrožené děti a systém péče o ně (rodiče, dítě a socializace v rodině).
  • 11. Interetnické rodiny, identita a identifikace, rodinné afiliace (rodina jako základní stavební kámen sociální nerovnosti).
  • 12. Etnicky odlišné děti v českém školském systému.
Literatura
    povinná literatura
  • CORSARO, W. A. The sociology of childhood. Los Angeles: Sage, 2018. ISBN 978-1-5063-9073-4.
  • MOŽNÝ, I. Rodina a společnost. Praha: SLON, 2008. ISBN 978-80-86429-87-8.
  • JANÁK, D., STANOEV, M. a kol. Rozšířit řečiště hlavního vzdělávacího proudu; Sociální inkluze žáků a transformace vzdělávacího systému v Krnově a v Sokolově. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-157-0.
  • KUCHAŘOVÁ, V., BARVÍKOVÁ, J., HÖHNE, S., NEŠPOROVÁ, O., PALONCYOVÁ, J. a VIDOVIĆOVÁ, L. Zpráva o rodině 2020. Praha: VÚPSV, 2020. ISBN 978-80-7416-379-1.
  • JANÁK, D. Tři tradice sociologie venkova v počátcích sociologie vybraných zemí střední Evropy. Sociológia / Slovak Sociological Review. 2018, roč. 50, č. 2, s. 149 - 171. ISSN 0049-1225.
  • JANÁK, D., SIOSTRZONEK, J., ŠTREIT, J., STANOEV, M., PAVELČÍKOVÁ, N. a PAULÍČEK, M. Romové obrazem: Příspěvek ke zkoumání sociálních reprezentací Romů v české společnosti. Opava: Slezská univerzita, 2017. ISBN 978-80-7510-266-9.
    doporučená literatura
  • JANÁK, D. Kritický realismus revisited: Příspěvek k sociologické koncepci subjektivity. Sociální studia. 2020, roč. 17, č. 1, s. 69-88. ISSN 1214-813X.
  • KAŠPAROVÁ, I. a KLVAŇOVÁ, R. Dítě a dětství: proměnlivá konceptualizace pojmů a její vazby na vzdělávání. Sociológia. 2016, roč. 48, č. 4, s. 377-398. ISSN 0049-1225.
  • KALEJA, M. Edukace sociálně vyloučených romských žáků v základním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464-693-5.
  • KALEJA, M. Speciálněpedagogické aspekty ve vzdělávání sociálně vyloučených žáků. Ostrava: Ostravská univerzita, 2014. ISBN 978-80-7464636-2.
  • KRAUS, B. Společnost, rodina a sociální deviace. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-411-3.
    neurčeno
  • MATOUŠEK, O. a PAZLAROVÁ, H. Hodnocení ohroženého dítěte a rodiny. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-739-8.
  • HAMPLOVÁ, D., ŠALAMOUNOVÁ, P., ŠAMANOVÁ, G. (Eds.) Životní cyklus: sociologické a demografické perspektivy. Praha: Sociologický ústav Akademie věd České republiky, 2006. ISBN 80-7330-082-6.
  • KALEJA, M. (Ne)připravený pedagog a žák z prostředí sociální exkluze. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-160-0.
  • KALEJA, M., ZEZULKOVÁ, E. ADAMUS, P. a MÜHLPACHR, P. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita, 2015. ISBN 978-80-7510-167-9.
  • SIROVÁTKA, T. a HORA, O. Rodina, děti a zaměstnání v české společnosti. Brno/Boskovice: František Šalé - Albert, 2008. ISBN 978-80-7326-140-5.
  • FAWCETT, M. a WATSON, D. Learning Through Child Observation. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2016. ISBN 978-1-84905-647-2.
  • KALEJA, M. Sociologie dětství a dítěte. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě. Opava: Slezská univerzita v Opavě.
Metody hodnocení
Písemné ověření znalostí dle hodnotících indikátorů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2019, akreditace zima, zima 2020, zima 2022, zima 2023, zima 2024.