UPPVMK038 Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy II

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
9/0/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. et Bc. Roman Adamczyk, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Studenti si rozšíří znalost výrazových prostředků - anglické terminologie ve vztahu ke speciální pedagogice a k symptomatologii zdravotního postižení. Budou dále prohlubovat znalosti o osobnostech anglicky mluvících zemí, které zásadním způsobem ovlivnily vývoj vědního oboru speciální pedagogika. Důraz bude nadále kladen na práci s cizojazyčnými texty a jejich porozumění, vyhledávání informací s vazbou na speciální pedagogiku. Studenti dále získají podrobnější přehled o anglické terminologii v oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a problematiky poruch autistického spektra.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Rozšíří si aktivní i pasivní slovní zásobu – prohloubí své znalosti anglické terminologie s vazbou na obor speciální pedagogika učením izolovaných anglických pojmů i prostřednictvím práce s cizojazyčnými texty
- Získá přehled o vybraných aktuálních publikacích anglicky mluvících autorů s vazbou na obor speciální pedagogika a zkvalitní své dosavadní poznatky o oboru vyhledáváním informací
- Prohloubí své znalosti o významných osobnostech anglicky mluvících zemí s vazbou na obor speciální pedagogika
- Rozšíří své jazykové znalosti v oblasti speciálních potřeb (fyzické, psychické a sociální)
- Zkvalitní své znalosti z oboru logopedie, surdopedie, oftalmopedie, somatopedie, psychopedie a v oblasti poruch autistického spektra v anglickém jazyce v návaznosti na znalosti získané v českém jazyce.

Odborné dovednosti:
- Zdokonalí se porozumění anglickému jazyku
- Dále si prohloubí přehled o edukaci a možnostech uplatnění osob se speciálními potřebami ve vybraných oblastech anglicky mluvících zemí i v České republice prací s texty a samostatným vyhledáváním informací v médiích
- Rozšíří své povědomí o možnostech pracovního uplatnění a jiné životní realizace osob se speciálními potřebami sledováním krátkých dokumentů a diskusí nad nimi.

Obecné způsobilosti:
- Rozšíří si povědomí o edukačních procesech v jiných evropských zemích.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Osobnosti speciální pedagogiky anglicky mluvících zemí, jejich přínos v evropském a světovém kontextu.
  • 2. Terminologie ve speciální pedagogice v širším a užším kontextu.
  • 3. Klasifikace speciální pedagogiky, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 4. Psychopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 5. Poruchy autistického spektra, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 6. Somatopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 7. Logopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 8. Surdopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 9. Oftalmopedie, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 10. Symptomatologie zdravotního postižení, komparace s terminologií v anglicky mluvících zemích.
  • 11. Péče o osoby s postižením v anglicky mluvících zemích, koordinovaná tehabilitace, komparace.
  • 12. Aktuální tendence ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v anglicky mluvících zemích.
Literature
    required literature
  • KROUPOVÁ, Kateřina a kolektiv, Slovník speciálněpedagogické terminologie. Grada: 2016. ISBN: 978-80-247-5264-8.
  • HEWARD, William, Exceptional Children, an Introduction to Special Education. Prentice Hall: 2005. ISBN: 978-0131191709.
  • Oxford Dictionary of English, Oxford University Press: 2010.
  • PEER, Lindsay, REID, Gavin, Special Educational Needs, A Guide for Inclusive Practice. SAGE publications: 2016. ISBN: 978-1-4739-0453-8.
  • PEIRANGELO, Roger, GIULIANI, George, The Educator's Diagnostic Manual of Disabilities and Disorders, Jossey-Bass: 2007, ISBN: 978-0787978129.
  • REYNOLDS, Cecil R.,VANNEST, Kimberly J., FLETCHER-JANZEN, Elaine, Encyclopedia of Special Education, John Wiley & Sons: 2014, ISBN: 978-0470949405.
    recommended literature
  • BOWEN, Caroline, Children's Speech Sound Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0-470-74577-9.
  • MCLEOD, Sharryne, BAKER, Elise, Children's Speech: An Evidence-Based Approach to Assessment and Intervention, Pearson Education: 2016, ISBN: 9780134206257.
  • MURDOCH, Bruce E., Acquired Speech and Language Disorders, Wiley-Blackwell: 2009, ISBN: 978-0470025673.
  • RIMM, Sylvia B, SIEGLE, Del B., DAVIS, Gary A., Education of the Gifted and Talented, Pearson: 2017), ISBN: 978-0133827101.
    not specified
  • FREDERICKSON, Norah, Special Educational Needs, Inclusion and Diversity, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262908.
  • MATHIESON, Kay, Inclusion in the EYFS, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335262700.
  • HEHIR, Thomas, New Directions in Special Education, Harvard Educational Publishing Group: 2005, ISBN: 9781891792618.
  • LEWIS, Ann, NORWICH, Brahm, Special Teaching for Special Children? Pedagogies for Inclusion, Open University Press: 2015, ISBN: 9780335214051.
  • MACBLAIN, Sean, LONG, Louise, DUNN, Jill, Dyslexia, Literacy and Inclusion, SAGE Publications Ltd.: 2015, ISBN: 9781446298435.
  • KNAPOVÁ, Lenka. Odborný anglický jazyk pro speciální pedagogy. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Vstupní jazyková úroveň A2 podle společného evropského referenčního rámce Splnění všech úkolů v e-learningovém prostředí moodle je podmínkou udělení zápočtu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMK038