UPPVMK044 Volnočasové aktivity osob se zdravotním postižením

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2019
Rozsah
6/0/0. 3 kr. Ukončení: z.
Garance
Mgr. Kamil Janiš, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Předpoklady
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je zaměřen především na získání základního teoretického přehledu z oblasti pedagogiky volného času. Získání základního odborné terminologie. Získané znalosti studenti uplatňují při kombinaci speciálněpedagogické odbornosti – vzhledem k dílčím skupinám osob se zdravotním postižením. V rámci přímé výuky a studijní opory jsou studenti seznamováni s vybranými webovými stránkami prezentujícími vybrané volnočasové aktivity.
Výstupy z učení
Odborné znalosti:
- Student umí popsat a charakterizovat pedagogiku volného času.
- Student zná základní terminologii, která se pedagogiky volného času týká
- Student umí popsat a charakterizovat typy volnočasových aktivit pro jednotlivé skupiny osob se zdravotním postižením.

Odborné dovednosti:
- Student si uvědomuje význam volného času pro lidský život
- Student umí zhodnotit negativní a pozitivní vlivy jednotlivých volnočasových aktivit na základě uvedených informací pro vybrané skupiny osob se zdravotním postižením.

Obecné způsobilosti:
- Student umí využít vybrané informace k realizaci, organizaci a plánování volnočasových aktivit pro konkrétní skupiny osob se zdravotním postižením.
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení.
  • 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj.
  • 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s jednotlivými druhy zdravotního postižení.
  • 4. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 5. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 6. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 7. Volnočasové aktivity pro osoby se smyslovým zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 8. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením I. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 9. Volnočasové aktivity pro osoby s tělesným zdravotním postižením II. – možnosti, specifika, organizační zajištění.
  • 10. Volnočasové aktivity pro osoby s mentálním postižením – odlišení od teoretického konceptu volného času, možnosti, specifika.
  • 11. Volnočasové aktivity pro osoby s PAS – specifika, možnosti, organizační zajištění.
  • 12. Institucionální zajištění volnočasových aktivit, požadavky na pracovníky v oblasti volnočasových aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • 1. Vymezení pojmu volnočasová aktivita ve vztahu k jednotlivým druhům zdravotního postižení. 2. Vymezení základních pojmů – aktivita, volnočasová aktivita, pohybová aktiva, strukturovaná pohybová aktivita aj. 3. Funkce volnočasových aktivit pro osoby s j
  • HANUŠ, Radek. Zážitkově pedagogické učení. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2816-2.
  • HOFBAUER, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-927-5.
  • JANIŠ, Kamil ml. Úvod do problematiky volného času. Opava: Slezská univerzita, 2009. ISBN 978-80-7248-530-7.
  • JANIŠ, Kamil a SKOPALOVÁ, Jitka. Volný čas seniorů. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5535-9.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila; VÍTKOVÁ, Marie et al. Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: Masaryk University, 2015. ISBN: 978-80-210-7726-3.
    doporučená literatura
  • OPATŘILOVÁ, D., VÍTKOVÁ, M. Speciálně pedagogická podpora dětí a mládeže se speciálními vzdělávacími potřebami mimo školu. Brno : MU, 2011, 258 s. ISBN 978-80-210-5693-0.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., RŮŽIČKOVÁ, V. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2006, 104 s. ISBN 80-244-1436-8.
    neurčeno
  • OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008, 180 s. ISBN 978-80-210-4575-0.
  • STANTON, M. Understanding cerebral palsy. London: Jessica Kingsley Publishers. 2012, 224 s. ISBN978-1-84905-060-9.
  • VÁGNEROVÁ, M., HADJ-MOUSSOVÁ, Z., ŠTECH, S. Psychologie handicapu. Praha: Karolinum, 2004, 230 s. ISBN 80-7184-929-4.
  • VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšíř. a přeprac. vyd. Brno: Paido, 2006, 302 s. ISBN 80-7315-134-0.
  • ZIKL, P. Děti s tělesným a kombinovaným postižením ve škole. Praha: Grada, 2011, 112 s. ISBN 978-80-247-3856-7.
  • CONN, Carmel. Play and Friendship in Inclusive Autism Education. Routledge, 2016. ISBN 978-113-8842120.
  • ŠPATENKOVÁ, N., JANIŠ, K. Zájmové vzdělávání seniorů. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2018. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Metody hodnocení
80% účast studentů na seminářích, zpracování a prezentace zadaných úkolů vyučujícím je podmínkou splnění předmětu. Zápočet bude udělen na základě hodnocení průběžně plněných úkolů.
Informace učitele
Osobní kontakt ve výuce, konzultační hodiny. Student při průběžném studiu využívá studijní oporu a zpracovává vybrané korespondenční úkoly. Zde současně prokáže znalosti povinné literatury a přednášek kontaktní výuky. Student bude moci průběžně konzultovat individuálně studovaná témata předmětu prostřednictvím elektronické pošty, individuálních nebo skupinových konzultací. Předmět má kurz LMS, který slouží rovněž k elektronické komunikaci s vyučujícím i mezi studenty.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích akreditace zima, zima 2020, zima 2021, zima 2022, zima 2023, zima 2024.