UPPVMP017 Logopedie

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
13/13/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Guaranteed by
doc. Mgr. Eva Zezulková, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(P)
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je osvojení poznatků o významu jazykové a komunikační kompetence v procesu socializace. Součástí bude nástin historického vývoje vědního oboru logopedie, jeho postavení v systému věd a současné trendy v logopedii včetně organizace logopedické intervence v České republice. Důraz bude kladen na orientaci v odborné terminologii a biopsychosociální podmínky ontogenetického vývoje řeči.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
- Student popíše současné trendy a koncepce v logopedii, zná legislativní rámec
- Student definuje základní pojmy a teorie v logopedii
- Student dokáže objasnit podmínky osvojování jazykových a řečových dovedností
Odborné dovednosti:
- Student vysvětlí význam logopedie v praktické činnosti speciálního pedagoga
- Student aplikuje znalosti o vývoji řeči na pedagogické jevy a procesy
- Student analyzuje specifické projevy a rizikové projevy verbální a neverbální komunikace
- Student nalezne vhodný informační zdroj za účelem uplatnění modifikovaných metod a forem v oblasti osvojování jazykových a řečových dovedností
Obecné způsobilosti:
- Student přiměřeně reflektuje speciální potřeby osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- Student je připraven spolupracovat s dalšími odborníky za účelem odstraňování demotivujících vlivů a stanovení podpůrných opatření v edukaci osob se zvýšeným rizikem v oblasti jazykových a řečových dovedností
- Student vyhledává nové poznatky v oboru za účelem jejich aplikace do speciálně vzdělávacích a nápravných programů
Syllabus (in Czech)
  • Témata přednášek:
  • 1. Logopedie, základní pojmy, význam. Nástin historického vývoje vědního oboru.
  • 2. Vybrané teorie osvojování jazykových a řečových dovedností.
  • 3. Základní kategorie narušené komunikační schopnosti.
  • 4. Podmínky ontogenetického vývoje řeči, fyziologické zvláštnosti vývoje řeči, jazykové roviny.
  • 5. Narušený vývoj řeči z hlediska průběhu. Metody a prostředky logopedické intervence.
  • 6. Nejčastější druhy narušené komunikační schopnosti v předškolním a školním věku. Podmínky vzdělávání dětí a žáků s narušenou komunikační schopností, organizace logopedické péče v ČR.
  • Témata seminářů:
  • 1. Biologické základy řeči (diferenciační procesy, fonematická diferenciace).
  • 2. Lingvistické základy řeči, složky řeči, fonetická a fonologická realizace prvků řeči.
  • 3. Systém českých hlásek. Artikulace a patologie vokálů a konsonantů.
  • 4. Tvoření zvuků lidské řeči, mluvidla, jejich funkce.
  • 5. Artikulační ústrojí a jejich funkce, zásady hlasové hygieny.
  • 6. Úkoly logopedické prevence v předškolním a mladším školním věku.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Koncepce rané logopedické intervence v České republice: teorie, výzkum, terapie. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7561-0.
  • DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár n. Sázavou : Logopaedica clinica, 2001. ISBN 80-902536-28.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie: narušení komunikační schopnosti, logopedická prevence, logopedická intervence v ČR, příklady z praxe. Praha: Grada, 2006. Pedagogika. ISBN 80-247-1110-9.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Vybrané faktory komunikační kompetence žáků v primárním vzdělávání. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, Centrum empirických výzkumů, 2015. ISBN 978-80-7510-162-4.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Logopedická prevence v předškolním věku. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2008. ISBN 978-80-7368-562-1.
  • ZEZULKOVÁ, E. Žák s narušenou komunikační schopností v procesu edukace. Ostrava: Ostravská univerzita, 2009.
  • ZEZULKOVÁ, E. a kol. Vybrané otázky logopedické teorie a praxe. Ostrava, Ostravská univerzita, 2017. ISBN: 978-80-7464-961-5.
    recommended literature
  • BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ. Kapitoly pro studenty logopedie: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. ISBN 978-80-7315-229-1.
  • KOUKOLÍK, František. Mozek a jeho duše. 4., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Galén, 2014. Makropulos. ISBN 978-80-7492-069-1.
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium: teoretické východiská súčasnej logopédie, moderné prístupy k logopedickej starostlivosti o osoby s narušenou komunikačnou schopnosťou. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1990. ISBN 80-08-00447-9.
  • NEUBAUER, Karel a Tereza SKÁKALOVÁ. Poruchy komunikace u dospělých a stárnoucích osob. Hradec Králové: Gaudeamus, 2015. ISBN 978-80-7435-640-7.
  • PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011. Psyché. ISBN 978-80-247-3603-7.
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, c1978. Knižnice speciální pedagogiky.
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986.
    not specified
  • LECHTA, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • LECHTA, V. a kol. Diagnostika narušenej komunikačnej schopnosti. Martin, 2002. ISBN 80-8882418-4.
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-433-5.
  • LOVE, Russell J. a Wanda G. WEBB. Mozek a řeč: neurologie nejen pro logopedy. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-464-9.
  • PIAGET, Jean a Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Přeložil Eva VYSKOČILOVÁ. Praha: Portál, 2014. Klasici. ISBN 978-80-262-0691-0.
  • VYGOTSKIJ, Lev Semjonovič a Jan PRŮCHA. Psychologie myšlení a řeči. Vyd. 1. (jako komentovaný výbor, celkově v češtině 3.). Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-943-7.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Rozvoj komunikační kompetence žáků s lehkým mentálním postižením. 2. aktualizované vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-7464-690-4.
  • JELLISON, Judith A. Including Everyone. Oxford University Press, 2015. ISBN 9780190266554.
  • ZEZULKOVÁ, Eva. Základy logopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě
Assessment methods (in Czech)
Úspěšné vykonání kombinované zkoušky (písemné/ústní). Její konečný výsledek je určen součtem bodů obou částí zkoušky.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023, Winter 2024.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP017