UPPVMP027 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2019
Extent and Intensity
0/26/0. 3 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Guaranteed by
Mgr. Kateřina Janků, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je uvedení studenta do problematiky práce s terapiemi a terapeutickými a aktivizačními technikami v rámci oboru speciální pedagogika. Konkrétně se studenti seznámí s vymezením a charakteristikou aktivizačních činností a terapií, teoretickými východisky pro dané činnosti, strukturou a organizací práce, cíli, zásadami a podmínkami aktivizačních činností, potřebností a začleněním do současné edukace osob se speciálními potřebami.
Learning outcomes (in Czech)
Odborné znalosti:
-student je schopen definovat a teoreticky vymezit terapie a aktivizační činnosti ve speciální pedagogice
-student zná historii využívání terapeutických postupů obecně
-student umí posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
-student umí charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.

Odborné dovednosti:
-student dokáže analyzovat vztah terapií a ontogenetického trojúhelníku jako primárního diagnostického východiska
-student zná metody, prostředky vybraných terapeutických metod
-student dokáže sestavit cíl, dílčí cíle a postup pro konkrétní aktivizační činnost, či terapii
-student umí posoudit rizika, okolnosti, podmínky aktivizačního procesu.

Obecné způsobilosti:
Student umí vyjádřit vztah terapeutických a aktivizačních činností a speciální pedagogiky. Student dokáže popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie. Student je schopen samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Definice a vymezení aktivizačních technik, terapeutických metod a terapií ve speciální pedagogice
  • 2. Historie využívání terapií a aktivizačních technik
  • 3. Terapie a jejich souvislosti, ontogenetický trojúhelník
  • 4. Terapie a jejich souvislosti, psychoterapie
  • 5. Terapie a jejich souvislosti, fyzioterapie
  • 6. Cíl, záměr a podstata využívání aktivizačních technik a terapií ve speciální pedagogice
  • 7. Vlastní proces a fáze terapií ve speciální pedagogice, směřování k metodickému využívání speciálním pedagogem
  • 8. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – expresivní terapie
  • 9. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných – ergoterapie
  • 10. Vybrané koncepce terapií běžně užívaných - animoterapie
  • 11. Zaměření terapií dle typů postižení a limitů lidí
  • 12. Aktivity a terapie jako edukační alternativa pro žáky s těžkým vícenásobným postižením.
Literature
    required literature
  • BOČKOVÁ, Barbora; BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona; HORÁKOVÁ, Radka; KOPEČNÝ, Petr. Options in speech therapy intervention from an early age to adulthood. Brno: Masaryk University, 2016. ISBN 978-80-210-8411-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Pdf, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice – zaměření na osoby s těžkým postižením. Ostrava: PdF, 2013. ISBN 978-80-7464-326-2.
  • MÜLLER (ed.) Oldřich a kol. Terapie ve speciální pedagogice. 2.přepr. vyd. Olomouc:UP, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7.
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Terapie ve speciálně pedagogické péči. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7.
  • VALENTA, Milan a kol. Přehled speciální pedagogiky. Rámcové kompendium oboru. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0602-6.
    recommended literature
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ et al. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: Paido, 2016. ISBN 978-80-7315-255-0.
  • JEDLIČKA, Richard a kolektiv. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, a.s., 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
  • KACHLÍK, Petr; ČERVENKA, Karel; VOJTOVÁ, Věra et al. Inkluze jako cesta k předcházení rozvoji problémů v chování. Brno: MU, 2016. ISBN 978-80-210-8509-1.
  • KALEJA, Martin; ZEZULKOVÁ, Eva; ADAMUS, Petr a Pavel MÜHLPACHR. Etnografie školy jako edukační realita současnosti. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik, 2015. ISBN 978-80-7510-192-1.
  • KOVÁŘOVÁ, Renata; JANKŮ, Kateřina; HAMPL, Igor. Poradenský systém pro osoby se speciálními potřebami v České republice. Ostrava: PdF OU, 2015. ISBN 978-80-7464-792-5.
  • KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-657-8.
  • KUCHARSKÁ, Anna a kol. Školní speciální pedagog. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-2620-497-8.
    not specified
  • GALAJDOVÁ, Lenka a Zdenka GALAJDOVÁ. Canisterapie. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-879-1. ISBN 978-80-89726-49-3.
  • JANKŮ, Kateřina. Využívání metody Snoezelen u osob s mentálním postižením. Ostrava: OU PdF, 2010. ISBN 978-80-7368-915-5.
  • KANTOR, Jiří, LIPSKÝ, Matěj, WEBER, Jana a kol. 2009. Základy muzikoterapie. Praha: Grada Publishing, a. s., 2009. 296 s. ISBN 978-80-247-2846-9.
  • OSVALDOVÁ, Margaréta. Muzikoterapia ako intervenčný dynamizmus u osob s postihnutím. Bratislava: IRIS, 2015.
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-586-5.
  • DELGADO, Melvin. Music, Song, Dance, and Theater. Oxford University Press, 2018. ISBN 9780190642167.
  • JANKŮ, Kateřina. Terapie ve speciální pedagogice. Základy a obecná vymezení. Ostrava, PdF, 2013. In E-learning kurz pro studenty studijního programu Speciální pedagogika Fakulty veřejných politik v Opavě.
Assessment methods (in Czech)
Odevzdání seminární práce na téma Písemná příprava a realizace aktivizační techniky nebo terapie pro konkrétního člověka s postižením (příp. dítě/žáka s SVP) Na základě hodnocení seminární práce bude udělen zápočet.
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Accreditation winter, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2019, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2019/UPPVMP027