FVP:UPPVFK059 Reminiscenční terapie - Informace o předmětu
UPPVFK059 Reminiscenční terapie
Fakulta veřejných politik v Opavězima 2020
- Rozsah
- 6/0/0. Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Kontaktní osoba: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D. - Rozvrh
- Pá 27. 11. 9:45–14:40 C306
- Předpoklady
- FAKULTA(FVP) && TYP_STUDIA(B) && FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Edukační péče o seniory (program FVP, B7507-SvP)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s reminiscenční terapií jakožto specifickou metodou práce využívanou v péči o seniory, která je založená na uznání důležitosti vzpomínek a vzpomínání. Na přednáškách jsou studenti seznámeni s nejrůznějšími aspekty reminiscenční terapie v institucionální i domácí péči o seniory. Předmět je zaměřen na rozvoj a kultivaci osobnostních i profesních kompetencí studentů pro využívání formální i neformální reminiscence v individuálním a skupinovém přístupu k seniorům.
- Osnova
- 1. Vzpomínání a jeho role v lidském životě - funkce vzpomínání, taxonomie vzpomínání, typologie vzpomínajících.
2. Reminiscenční terapie - vznik a vývoj, základní principy.
3. Formy reminiscenční terapie
4. Zdroje reminiscenční terapie - reminiscenční pomůcky, komunitní zdroje, lidské zdroje.
5. Reminiscenční terapeut - kompetence terapeuta, psychohygiena terapeuta, role terapeuta.
6. Individuální reminiscenční terapie.
7. Skupinová reminiscenční terapie - fáze přípravy, fáze existence skupiny, závěrečná fáze.
8. Formální a neformální reminiscenční terapie. Možné problémy - prevence, eliminace.
9. Reminiscence u osob se specifickými potřebami - senioři po CMP, s depresí, s demencí, s úzkostí, se zhoršeným zrakem či sluchem apod.
10. Konkrétní reminiscenční aktivity I. - kniha vzpomínek, kniha životního příběhu, box vzpomínek.
11. Konkrétní reminiscenční aktivity II. - využití kreativních přístupů v reminiscenční terapii.
12. Konkrétní reminiscenční aktivity III. - otevřenost a prostupnost vůči komunitě, vzpomínková setkání, výroční aktivity.
- 1. Vzpomínání a jeho role v lidském životě - funkce vzpomínání, taxonomie vzpomínání, typologie vzpomínajících.
- Literatura
- povinná literatura
- ŠPATENKOVÁ, N., BOLOMSKÁ, B. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0. info
- JANEČKOVÁ, H., VACKOVÁ, M. Reminiscence. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-736-75-811. info
- doporučená literatura
- WEHNER, L. SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory s klienty s demencí. Praha: Grada publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
- ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2893-2. info
- ŠPATENKOVÁ, N. Gerontopsychologie. Olomouc: UP, 2009. ISBN 978-80-244-2474-3. info
- Informace učitele
- Student si připraví a realizuje konkrétní vybranou reminiscenční techniku. Popíše přípravu, průběh a efekt příslušné techniky, zpracuje evaluaci a navrhne inovaci lépe reflektující příslušné požadavky, potřeby a očekávání účastníků reminiscence, resp. typu zařízení, ve kterém reminiscenci připravil a realizoval. Výstupy budou hodnoceny a diskutovány na průběžných tutoriálech.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fvp/zima2020/UPPVFK059