UPPVFK059 Reminiscenční terapie

Fakulta veřejných politik v Opavě
zima 2018
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Naděžda Špatenková, Ph.D.
Ústav pedagogických a psychologických věd – Fakulta veřejných politik v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti se seznámí s reminiscenční terapií jakožto specifickou metodou práce využívanou v péči o seniory, která je založená na uznání důležitosti vzpomínek a vzpomínání. Na přednáškách jsou studenti seznámeni s nejrůznějšími aspekty reminiscenční terapie v institucionální i domácí péči o seniory. Předmět je zaměřen na rozvoj a kultivaci osobnostních i profesních kompetencí studentů pro využívání formální i neformální reminiscence v individuálním a skupinovém přístupu k seniorům.
Osnova
  • 1. Vzpomínání a jeho role v lidském životě - funkce vzpomínání, taxonomie vzpomínání, typologie vzpomínajících.
    2. Reminiscenční terapie - vznik a vývoj, základní principy.
    3. Formy reminiscenční terapie
    4. Zdroje reminiscenční terapie - reminiscenční pomůcky, komunitní zdroje, lidské zdroje.
    5. Reminiscenční terapeut - kompetence terapeuta, psychohygiena terapeuta, role terapeuta.
    6. Individuální reminiscenční terapie.
    7. Skupinová reminiscenční terapie - fáze přípravy, fáze existence skupiny, závěrečná fáze.
    8. Formální a neformální reminiscenční terapie. Možné problémy - prevence, eliminace.
    9. Reminiscence u osob se specifickými potřebami - senioři po CMP, s depresí, s demencí, s úzkostí, se zhoršeným zrakem či sluchem apod.
    10. Konkrétní reminiscenční aktivity I. - kniha vzpomínek, kniha životního příběhu, box vzpomínek.
    11. Konkrétní reminiscenční aktivity II. - využití kreativních přístupů v reminiscenční terapii.
    12. Konkrétní reminiscenční aktivity III. - otevřenost a prostupnost vůči komunitě, vzpomínková setkání, výroční aktivity.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠPATENKOVÁ, N., BOLOMSKÁ, B. Reminiscenční terapie. Praha: Galén, 2011. ISBN 978-80-7262-711-0. info
  • JANEČKOVÁ, H., VACKOVÁ, M. Reminiscence. Praha: Portál, 2010. ISBN 80-736-75-811. info
    doporučená literatura
  • WEHNER, L. SCHWINGHAMMER, Y. Smyslová aktivizace v péči o seniory s klienty s demencí. Praha: Grada publishing, 2013. ISBN 978-80-247-4423-0. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontagogika. Olomouc: UP, 2011. ISBN 978-80-244-2893-2. info
  • ŠPATENKOVÁ, N. Gerontopsychologie. Olomouc: UP, 2009. ISBN 978-80-244-2474-3. info
Informace učitele
Student si připraví a realizuje konkrétní vybranou reminiscenční techniku. Popíše přípravu, průběh a efekt příslušné techniky, zpracuje evaluaci a navrhne inovaci lépe reflektující příslušné požadavky, potřeby a očekávání účastníků reminiscence, resp. typu zařízení, ve kterém reminiscenci připravil a realizoval. Výstupy budou hodnoceny a diskutovány na průběžných tutoriálech.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2016, zima 2017, zima 2019, zima 2020.