UPPVBP028 Psychopathology and Pathopsychology

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2021
Extent and Intensity
2/1/0. 4 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PhDr. Zuzana Staňová (lecturer)
PhDr. Zuzana Staňová (seminar tutor)
Guaranteed by
PhDr. Ivana Strossová
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Contact Person: PhDr. Edita Ondřejová, Ph.D.
Timetable
Thu 15:35–17:10 C201
  • Timetable of Seminar Groups:
UPPVBP028/A: Thu 17:15–18:00 C201, Z. Staňová
Prerequisites
FAKULTA ( FVP ) && TYP_STUDIA ( B ) && FORMA ( P )
Study abnormal psychology and psychopathology suggests basic knowledge from general and development psychology and orientation to basic psychological nomenclature.
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Předmět představuje problematiku zdraví a nemoci z pohledu psychologie, tedy prožívání, chování člověka. Cílem je seznámit studenty s výskytem a významem patopsychologických i psychopatologických projevů, s příčinami vzniku duševních poruch, s jejich projevy, závadami a poruchami. Po absolvování předmětu dokáže student charakterizovat jednotlivé typy patopsychologických a psychopatologických projevů u dětí, dospívajících i dospělých. Na základě získaných vědomostí porozumí psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních patopsychologických a psychopatologických jevů. Je schopný nejzákladnější diagnostiky (rozpoznávání) patopsychologických a psychopatologických projevů (omezeno na nejčetnější poruchy). Porozumí psychickým problémům spojených s nemocí u dětí, dospívajících i dospělých. Orientuje se v psychologické i sociální problematice nemocných i zdravotně postižených. Odborné dovednosti: Student dokáže v praxi používat odbornou patopsychologickou a psychopatologickou terminologii. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře. Obecná způsobilost: Student je schopen rozeznat výskyt i význam patopsychologických a psychopatologických projevů. Umí diagnostikovat (rozpoznat) symptomy, syndromy i vybrané nosologické jednotky. Určí obecné závady i poruchy psychických procesů a stavů. Pochopí psychosomatické vztahy, psychologické problémy nemocných a zdravotně popstižených
Syllabus
  • 1. Initiate into problems (subject psychology, abnormal psychology and psychopathology,
    normal concentration and pathology, health and disease, classification mental alienations.
    2. Causes mental disorder (influences prenatal, perinatal, postnatal)
    3. Disturbance perception, emotivity, thinking and memoirs)
    4. Disturbance negotiation, intelligence and consciousness
    5. Behaviour disorders (lies, robberies, leaving home, truant)
    6. Drug addiction,disturbance sex activities, antisocial behaviour and deliquent
    7. Self - mutilation, suicide attempts and self - slaughter
    8. Neuroses, psychosis and affective disorders
    9. Cephalonia and dementia
    10. Eating disorders, addictive and impulsive disturbance
    11. Specific disturbance psychic development, hyperkinetic disturbance
    12. Behaviour disorders and emotion with early in in childhood and adolescence
Literature
    required literature
  • SVOBODA, M. A KOL. Psychopatologie a psychiatrie. Praha: Portál, 2008. ISBN 80-7367-154-9. info
  • WÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-414-4. info
  • KOHOUTEK, R. Patopsychologie a psychopatologie pro pedagogy. Brno: MU, 2007. ISBN 978-80210-4434-0. info
  • KOTASOVÁ, J. Vybrané kapitoly z patopsychologie. Olomouc: Hanex, 2000. ISBN 80-85783-30-4. info
    recommended literature
  • MLČÁK, Z. Základy psychopatologie. Ostrava: PdF OU, 2003. info
  • MUNDEN, A., ARCELUS, J. Poruchy pozornosti a hyperaktivita. Praha: Portál, 2001. ISBN 978-80-7367-430-4. info
  • RIEFOVÁ, S. F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-287-4. info
Teaching methods
Lecturing
Lecture
Assessment methods
seminar test (75%), oral exam
Language of instruction
Czech
Further Comments
The course can also be completed outside the examination period.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2018, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2021, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2021/UPPVBP028